Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 1736 ggr
makeupbox
2013-05-19 12:54
0

Ej E i mattenationella

Läser Matematik 1b och har nationella skrivdelen på tisdag.
Är rädd för att inte skriva E och undrar vad som händer då?

Vi har haft tre vanliga prov innan under ettan, varav jag gjort två då jag var sjuk på tredje skrivtillfället. På det första skrev jag högre än E och på det andra E. 
Vad händer om jag får F på skrivdelen på nationella? Får jag F i kursen då och hur påverkar det mig? (Vill plugga vidare på högskola)

Fridaaaa
2013-05-19 12:56
0

En bra, vettig lärare går inte enbart på nationella.
Våra lärare, när jag gick högstadiet och gymnasiet, gick på hur det gått överlag på lektioner, andra prov osv och lade inte jättemycket vikt på just nationella. Var bara en liten del sa dem

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cazzos
2013-05-19 12:59
0

Ditt nationella prov avgör inte vad ditt slutbetyg blir. Det påverkar, men avgör inte.

Prata med din mentor/mattelärare om du är osäker 🙂

[Moa-]
2013-05-19 13:05
0

Som sagt ovan, nationella är en del, men inte allt. Däremot så rekommenderar jag att plugga så mycket som möjligt de sista dagarna och framför allt ha koll på grundregler så som prioriteringsregler, - och - ger + som exempel…

Samt var noggrann när du genomför provet så slipper du att riskera slarvfel. 

Många lärare anser att nationella kan höja men inte sänka ett betyg, däremot måste du nå upp till betygskriterierna och det är det som nationella proven testar. Blir du underkänd så brukar det gå att göra omprov och på så sätt som upp betyget till ett E.

makeupbox
2013-05-19 14:12
0

Läraren tycker nog att jag varit lite okoncentrerad denna termin på lektionerna så det han har att gå på är de två proven jag gjort..

Har haft lite svårt med koncentrationen på mattelektionerna denna termin och det är även därför jag är så nervös inför nationella. Känns som att jag inte riktigt har koll.