Hitta "rätt" utbildning...med funktionsnedsättning, tips?
Hej!
Jag vet knappt var jag ska börja men gör ett försök.
Jag har alltid velat jobba med djur (utbildad djurvårdare sedan gymnasiet osv.), men för många år sedan skadade jag mig och har nu en funktionsnedsättning. Det har gjort att jag fått tänka om. Ska man jobba med djur (och ha en chans att kunna leva på det) så behöver man nämligen kunna jobba betydligt mer än vad jag klarar av och det är även ofta mer fysiskt/mycket tyngre än vad jag klarar av. Jag har fått inse att mitt eget lilla "zoo" hemma får duga (har många olika sorters djur) och så får jag hitta ett annat slags arbete.
Jag har länge förgäves försökt hitta ett arbete som skulle fungera för mig och med mina förutsättningar (extra svårt eftersom jag saknar utbildning inom de områden som jag kan klara numera). Har testat på otaliga saker för att "pröva min arbetsförmåga" osv. genom åren (det som fungerat bäst har varit ca 50%). Har kommit fram till att någonting som har att göra med kontorsarbete/administration är det som skulle fungera bäst (detta då det blir enklast för mig att ta hänsyn till och anpassa mig efter hur ont/hur mycket besvär jag har just den dagen/just då osv. och variera arbetsställning etc.).
Det bästa vore om jag kunde arbeta hemifrån (i alla fall för det mesta) och på så vis lättare kunde anpassa mig efter om jag har en bra eller dålig dag, om jag behöver sitta osv. just då etc.
Jag har inte världens bästa betyg sedan gymnasiet (förutom typ. just i djurkurserna då, haha…och engelska)så mitt snitt (eller vad det nu kalls är inte så bra) och jag är fullständigt värdelös på matte (har bara matte A). Jag har pluggat lite på universitet tidigare (för en massa år sedan…innan jag skadade mig) men har inte någon examen. Det jag pluggade då var diverse kortare kurser (typ. kvällskurser och liknande) inom ämnet djur och jag pluggade även engelska på heltid en period.
Söker helst en kortare utbildning (max något-några år). Jag söker en utbildning som leder till ett yrke i slutändan och jag vill gärna inte behöva plugga i femtielva år innan jag kan komma ut i arbetslivet (jag blir ju inte yngre😉 blir 38 i år).
Det går bra om utbildningen ges på svenska eller engelska (några andra språk får jag problem med, hehe). Har inga direkta krav på exakt vilken typ eller så (den måste vara bra och vara CSN-berättigad); det kan vara en yrkeshögskoleutbildning, universitets-/högskoleutbildning, folkskoleutbildning osv. Jag söker en utbildning på heltid (annars skulle jag inte klara mig ekonomiskt)…hoppas det ska gå på något sätt trots min funktionsnedsättning.
Helst på distans (dock inte med obligatoriska träffar "långt-bort-i-tok") eller i Örebro. Ska det vara träffar (på en distansutbildning) så får det inte vara allt för långt i från Örebro…men helst inga träffar (detta p.g.a. att jag har svårt att resa annat än korta sträckor med mina besvär). Är det i Örebro så fungerar det bäst om det är ganska centralt (har inte körkort så måste åka buss osv.).
Hittade en del utbildningar av intresse tidigare, men sedan visade det sig att de var rigida med träffarna (frågade om det gick att delta på distans eller så dvs. anpassa efter mina förutsättningar) och de låg i norra Sverige och liknande (vilket för mig är en omöjlighet). Tråkigt att distansutbildningar inte ens verkar fungera…men hoppas att det går att hitta någon som fungerar, ger inte upp ännu. Även om jag vet att jag klarar arbetsuppgifter i vissa yrken av intresse, så verkar det svårare att kunna delta på utbildningarna…
Det är p.g.a. diverse orsaker inte aktuellt just i skrivande stund, men vill ändå försöka komma fram till vad jag ska plugga; så jag vet tills jag sedan har möjlighet att söka etc. Det är ju inte det lättaste att hitta någonting som kan fungera för mig både under utbildningen och sedan att arbeta med efteråt, så det är ju bättre att vara ute i god tid och kolla upp olika alternativ.
Har ni några tips på olika administrativa yrken? Utbildningar som kan fungera? Jag har alltid varit inställd på att arbeta med djur (eller alltså fram tills för ett antal år sedan nu då) och är inte så insatt i vad som finns/vad man kan arbeta med (inom kontor/administration och liknande då alltså).
I den bästa av världar skulle jag hitta en utbildning till någonting som finns i närområdet och som jag sedan (förhoppningsvis) skulle kunna hitta ett arbete inom i min närhet (om jag nu inte skulle kunna arbeta helt hemifrån).
Slipper jag pendlingsavstånd så är det nämligen att föredra, eftersom det är påfrestande för mig (gör ont osv.) att resa.
Jag bor i ett litet samhälle på "landet" utanför Örebro och det finns ju inte jättemycket här omkring, men det finns en vårdcentral, "ålderdomshem", kommunhus, gym, diverse butiker (matbutiker och en del annat).
/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2022-03-16 09:41 av Chinesecrestedlover
Puttar upp denna lite. Funderar nämligen fortfarande på vad som skulle kunna fungera för mig.
Inser att jag inte verkar ha skrivit något om min utmattning så lägger till det också nu.
Det är en av anledningarna till att jag skrev att det inte var aktuellt just då. Det är det egentligen inte riktigt nu heller, men det går ändå framåt så det närmar sig förhoppningsvis i alla fall.
Jag rekommenderar att du gör ett högskoleprov för att få upp redovisningen av dina kunskaper.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.