Studier iFokus

Studier

Läst 65 ggr
Chester92
0

Kommun vill inte betala för studier

Hej!
Jag vill bli utbildad djurvårdare, men detta är ju något jag kommit på i äldre ålder och söker därför vuxenutbildning. Det verkar otroligt svårt att ansöka då kommunen ska betala för utbildning i annan kommun och jag fick svar att de sällan betalar utbildningar om man inte lever upp till ''kriterierna'' som då ingen har förklarat vad det är.

Jag skrev även till kommunen som har utbildningen och försökte få svar på hur det skulle resultera om jag flyttade dit och då ansökte till utbildningen,men där fick jag svar att jag skulle vända mig till min nuvarande hemkommun.

Någon som har varit med om detta innan och vet hur man ska ta sig till,utöver att boka in ett möte med nuvarande kommun som då kommer ta nån form av beslut vilket verkar vara nej. Känner mig vilsen och hopplös.

Åsa S
1

Såhär står det på skolverkets hemsida om komvux https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-behorighet-och-antagning-till-komvux-pa-gymnasial-niva

Jag skulle boka in ett möte och jag skulle leta efter en högre utbildning som kräver förkunskaper du inte har men som komvuxutbildningen kan ge för det verkar som att man kan få gå komvux ifall det krävs för vidare studier.

Annars kan du ju fundera på djursjukvårdare det finns både som YH utbildning eller på universitet (SLU) då är det ju staten som betalar inte din hemkommun.

Här hittar du information om vad som gäller för kommunal vuxenutbildning (komvux) på gymnasial nivå.