Sjuksköterskeprogrammet - Lund eller Kristianstad?
Jag har ansökt sjuksköterskeprogrammet för HT2024 i både Kristianstad och Lund (samt Halmstad och Malmö men jag satsar på de första två). Både är ungefär 1.5 timme ifrån mig med tåget så distansen spelar egentligen ingen roll. Vilken av de två är bäst och på vilket sätt? Jag har pratat med några av mina SSK kollegor på jobbet och de sa att Kristianstad är bättre gällande praktik, och att Lund är mer akademisk. Vad tror ni?
Om du redan ansökt så har du ju redan valt ordning på utbildningsorterna, så det är inget som går att ändra i efterhand om du nu inte tackar nej till den du kommer in på då såklart.
Den frågan kan vi nog inte svara på. Om en är mer praktisk och en mer akademisk så måste du fundera på vad som nog ligger dig mer och vad du vill ha.
Själv föredrar jag om det är mer praktiskt (eller då i detta fall bättre praktik) eftersom jag tycker det är en väldigt viktigt del av alla yrken att få använda sig av kunskapen och se hur man använder den i verkligheten.
Men att ena har bättre praktik betyder naturligtvis inte att den är dålig hos den andra.
Du kan fundera på vad som är viktigt för dig, även när det kommer till miljön runt universitetet och andra skillnader som finns.