Studier iFokus

Studier

Etikett: 06-tentor-prov
Läst 1587 ggr
Fridaaaa
0

"Ladda upp sig" på bästa sätt?

Har en hemtentam och en begreppstentam nu denna veckan som kommer. Har ni tips hur man kan "ladda upp sig" på nästa sätt, så att man är skärpt, alert och verkligen får in allting till tentamen?
Vet att det i regel olika från person till person men ni kanske ändå har lite tips?

Lugn och ro kommer jag ha, sambon jobbar bland annat så 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
0

Att ha allt hemma är mitt bästa tips, att inte bli distraherad av godissug, matlagning och annat, utan ha allt sådant hemma. Annars bara att vara så förberedd som man kan vara…

Fridaaaa
0

#1 Vi fick reda på tentan igår kl 9 och ska vara klar idag kl 16, så man kunde inte förbereda sig 😉 Men har hunnit en bra bit på vägen nu!
Och idag ska jag sitta på skolan och jobba det sista.
Hoppas jag klarar det 🙂
Men tack för tipsen!

[Moa-]
0

Märkligt system?!? Vad var poängen med det?

Fridaaaa
0

#3 Jadu, säg det. Första gången vi har det så, annars har vi haft runt 1-1½ vecka på oss. Men inte i denna kursen.

[Moa-]
0

Tiden säger jag inget om, den anser jag är fullt acceptabel, däremot förvarningen låter märklig…

Fridaaaa
0

#5 Nja det är ganska tajt. Mycket litteratur att gå igenom, och sedan skriva. Men fick ihop sista nyss 🙂

[Moa-]
0

Litteratur skall vara genomgången inför hemtentamen, det är inget som bör göras under tentamen, utan då skall du veta vart du hittar vad. =)

Jag har haft hemtentamen på allt från 3 timmar till dryga veckan, jag föredrar nästan det förstnämnda…

Fridaaaa
0

#7 Ja vi har läst igenom de kapitel osv som ev skulle komma med, men är extremt många sidor osv på kort tid = inte mycket som hinner fastna.

[Moa-]
0

Det gäller enligt mig inte att absolut kunna saker till en hemtentamen, utan att veta vart vad står och ha ett hum om hur saker och ting hänger samman…

Sedan är det ibland lite tid, då är det endast att anpassa sig till den, ibland får man studera 60 timmar en vecka och 10 timmar en annan… Allt beror även på vilka förutsättningar man har och ofta skiljer sig detta mellan olika ämnen.

Fridaaaa
0

#9 Ja fast de har själva sagt att det ska vara anpassat till en "40timmasvecka". Så vet inte riktigt hur dem tänkt men jaja.
Nu är det inlämnat, se vad resultatet blev sen :)

Dock är det inte bra med för mycket på en vecka heller får då blir det "pannkaka på pannkaka" och man hinner inte ta in direkt så mycket :/ Känns som att allting hastas igenom liksom

[Moa-]
0

Håller tummarna för att det gått bra! =)

Dock antar jag att det inte är en vecka som ni tentar av, utan att ni skulle ha gjort och förberett saker även tidigare? 

Vissa kurser "hafsas" igenom, andra får oförklarligt mycket tid, däremot kommer flera av dina kurskamrater uppfatta det helt omvänt, det beror både på intresse och hur lätt man har för ämnet…

Fridaaaa
0

#11 Det enda vi har haft innan tentamen är några seminarium, och att vi skulle läsa olika saker till varje seminarium. Plus på ena seminariumet hade vi frågor till den gången. 🙂

Stort sett alla i min klass känner som jag: Allting stressas igenom just i denna kursen 😕
Jag tycker att detta ämnet är intressant: Barns språkutveckling men som sagt är för mycket som ska göras på kort tid, och då blir det helt plötsligt bara jobbigt alltihopa istället för roligt.