Hjälp! Nationellt prov i svenska
Hej!
Jag ska ha nationellt prov i svenska på fredag, den muntliga delen, och jag tänkte prata om jordens överbefolkning.
Jag är inte så förberedd med tanke på att jag inte har någon presentation redo (hade tänkt mig PowerPoint men har inte det på min dator), men mitt tal inspireras av Hans Rosling, och jag tror att jag ska använda mig av Gapminder för att redovisa.
Räcker det eller ska jag ha bilder som stöd, när jag pratar, eller ska jag bara köra på Gapminder?
Är det något ni själva vet om överbefolkningen (studier, tabeller etc) som ni kan dela med er av?
Tack på förhand!
Gapminder kan mycket väl räcka. Jag skulle i alla fall inte blanda två program och powerpoint är ju så vanligt, så det är ju bra att sticka ut lite genom att använda något annat typ av presentationshjälpmedel, kanske nån rekvisita eller skriva på whiteboarden.
Om du ändå vill ha en powerpoint-presentation kan du använda programmet Open Office som påminner om Microsoft Office och har ett powerpoint-liknande presentationsprogram. Dock inte riktigt lika bra som powerpoint och det kan bli lite konstigt när man växlar mellan odt-formatet och ppt(x), men använder man inte transparens eller avancerade animationer brukar det gå bra.
#1 Tack för ditt svar!
Jag har bestämt mig för att bara köra på Gapminder, men kunde inte öppna programmet på hemsidan, det laddade bara i en evighet utan resultat (trots att jag har nyaste versionen av Adobe), så jag fick ladda ner det på min dator.
Den nedladdade versionen fungerar utmärkt, men problemet är att om jag ska visa Gapminder från hemsidan i skolan så kommer det säkert att hända samma sak, och man kan inte ladda ner någonting på skolans datorer.
Så jag pratade om detta med min svensklärare och sen kom vi fram till att jag kan ta information från Gapminder och göra diagram på Word och visa på det sättet istället, och sen källhänvisa till Gapminder.
Nu måste jag bara lägga upp ett tal, göra diagrammet och sen öva på det. Jag hoppas att det inte tar för lång tid, så att jag inte går och lägger mig för sent ikväll.