Lästeknik
Jag älskar att läsa både facklitteratur och skönlitteratur men märker att jag i perioder har svårt att koncentrera mig om vad jag läser.
Ganska naturligt egentligen men böcker fungerar lite som en sorts flykt för mig ibland, lite som en drog, finns säkert en hel del på det här forumet som kan relatera till det.
Så därför undrar jag om ni kan rekommendera någon bra bok om lästeknik för att bli ännu bättre på att ta till sig det man läser, få en mental bild av historien och leva sig in i den om ni förstår vad jag menar?
Det är ju iofs något man blir bättre på genom att läsa så mycket så möjligt men jag undrar ändå om det finns en bok som kan "snabba på" processen så att säga?
Helt enkelt en bok om hur man läser för att få så mycket så möjligt ut av boken.
Satte mig ner för att hitta en bra bok om läsförståelse och teknik och blev tämligen förvånad över det hav av böcker som finns om ämnet och undrar därför hur man klurar ut vilken som ska införskaffas?!
Har ni någon rekommendation eller finns det recensioner på någon av dem någonstans?
Tackar

Puttar upp, för det kan vara intressant att veta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Niklas här på iFokus har skrivit en underbar bok om detta. Jag lånade den ifrån biblioteket i Eskilstuna. Det var den första boken jag någonsin lyckats läsa ut! Den hjälpte mig otroligt mycket. :-)
Jag har för mig boken hette Snabbläsning, men den handlar om mycket mer än att bara lära sig läsa snabbt. Jag rekomenderar den starkt!
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jim har rätt, boken heter Snabbläsning. I övrigt finns det en del böcker om studieteknik på svenska. Sök på studieteknik på exempelvis AdLibris.
Om du läser obehindrat på engelska kan jag rekommendera att du söker efter speedreading på exempelvis Amazon.com. Det finns mängder av bra böcker.
Vänliga hälsningar
Niklas