Snart betyg = mår inte bra
Jag går i årskurs 7 och skall efter sommaren gå över till årskurs 8. Hela den här terminen har känts onödvändig och ofullständig - det förra var mycket bättre och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den här terminen känns det bara som om vi i min skola har lallat runt. Det har inte blivit något ordentligt av något, och det känns inte bra.
Nu är det som sagt snart dags för betyg, och jag mår jättedåligt! Jag är 100% säker på att jag inte kommer att uppnå det jag vill. Betygen är ingenting att göra åt nu, men jag fattar inte vad jag ska göra åt den förbannade känslan!
Den slår hål på mig! 😓
Hahaha kom igen.. Det kan inte vara så illa. Jag har fått F i allting, får gå om 1an :P
Ta upp det med en lärare? Säg att du inte kännar att du presterar så mycket som du känner att du skulle kunna på lektionerna, att du vill ha mer fart på det hela. Du kanske kan få extrauppgifter som exempel som kan ge plus i kanten när betygen väl ska sättas? 🙂
#2 Jättebra idee! Det skulle jag kunna göra. Men att önska mer fart däremot skulle nog inte gå, för det verkar som om det anses vara viktiga saker vi går igenom och jobbar så meningslöst med 🤤.
Tack så mycket 🤗!
#1 Nja, du kanske har rätt. Bara det att jag vill inte… Jag vill verkligen sköta det bra, och vissa ämnen är jag livrädd att få F i eller E också för den delen. Jag vill verkligen kunna sköta det!
#3 Tyckte själv att skolan var galet tråkig, och de få ämnena som intressrade mig läste jag igenom läroböckerna till på några få dagar 🤪 Jag tror att extrauppgifter inom ämnet kan vara något för dig, för oftast brukar inte lärare vilja att man går vidare till nästa kapitel förens hela klassen kan göra det.
#4 OT: Varför fick du F i alla ämnen (en gång?) då som du skrev i #1? Undrar bara av nyfikenhet, för sådan nyfikenhet borde väl belöna sig?
Jo, det där med att de inte vill att någon går över till nästa kapitel känner jag igen mig i, och jag förstår det resonemanget fullt ut. I SO:n är jag så snabb (av intresse) att jag är klar till 1-3 dagar efter vi fått uppgiften, så där får jag extra ❤️.
Extrauppgifter är nog det för mig, så det tänker jag fråga en del lärare om och förklara hur jag känner mig 😕.
#5 Tror du blandat ihop lite, då jag skrev #2 och inte #1 🙂 Men kan erkänna att jag fick en hel del med underkända betyg i skolan med, men det var mest pga att jag tyckte skolan var tråkig, för enkel, ointressant osv osv… Sen hjälpte det inte att jag var deprimerad samt hade 1-2h resväg till skolan enkel riktning (berodde på hur mycket trafik det var och om sista bussen åkte hela vägen till skolan, det gjorde den inte alltid på vintern).
Jag fick mina omdömen igår! Efter att jag har läst dem flera gånger känns det väldigt bra, både att de satte hyfsat bra och för att de kom just när jag mådde som sämst över terminen.
Jag önskar att nästa inte ska gå till att slösa så mycket på så som denna. Jag har fått godkänt i alla ämnen, förutom idrott där underlag saknas, och hyfsade formativa bedömningar har jag fått. Nu vet jag ungefär vad jag skall göra, men jag vet inte hur jag kommer att känna när jag går tillbaka till skolan och stöter på dessa lektioner.
Spanskan skall jag fråga om extrauppgifter för. Min lärare skrev en hel deln bra saker och fick mig att känna mig duktig, men jag kan ändå inte undgå att känna att jag vet mindre än de andra.
Känner man såhär när det kommer till främmande språk i 7:an? Skall det ignoreras för ett bra omdöme?
Jag får se, när jag kommer tillbaka.
Jo, du har rätt, sorry 😉.
Synd att det blev så för dig 😕
Nog för att det är ett tag sedan det skrevs i denna tråd, men jag vill ändå lämna en kommentar.
Ta det lugnt vad gäller betygen i högstadiet! Jag förstår din känsla, absolut, men försök tänka bort pressen/stressen över dem. Betyget är en bokstav du kommer få på ett papper, och det är inte terminsbetygen i sig som kommer väga tyngst - utan slutbetyget som du får när du går ur nian. För det andra används inte betygen du får i högstadiet till så mycket mer än att söka in på gymnasiet med, samt eventuella ansökningar till sommarjobb eller liknande. I framtiden, när det är dags att söka jobb eller vidare utbildningar vid universitet/högskola är det gymnasiebetygen som kommer räknas.
Jag kan även förstå hur du menar när du säger att det känns som om ni "lallar runt", men följ i så fall tipsen ovan - att prata med dina lärare om det. Det jag tycker du ska satsa på i nuläget är att lära dig så mycket som möjligt. Det är det du kommer få nytta av när du kommer till gymnasiet. Betygen skiljer sig ändå så mycket; det finns lärare som är betygssnåla och det finns de som är väldigt generösa. Med andra ord kan en elev få ett B hos en lärare, och ett E för en annan - fastän denne presterat exakt samma sak.
Därför är det absolut bästa att försöka lära sig så mycket som möjligt (det är ju kunskapen som faktiskt kommer användas i framtiden!!) och tycka det är kul. Att känna sig stressad, må dåligt etc över skolan kommer inte gynna dig.
Hoppas det kommer gå bra för dig, och att det känns bättre snart. 🙂