vart vänder man sig?
Var idag med en vän på studievägledning och hon fick svar att komvux inte är skyldiga atr studieanpassa hennes utbildning trotts att hon har ett funtionshinder och inte klarar av att studera i en vanlig klass. Vart är de meningen att hon ska väbda sig för att få hjälp att klara studierna. Hon är absolut inte dum i huvudet då hon har pluggat gymnasiet i intensiv takt och hunnit med dubbelt så mycke studier än genomsnittet under gymnasiet men då med rätt resurser. Vart ska hon vända sig för att få hjälp? Jag trodde att komvux var till för alla men tydligen inte.
Men kan ni inte prata med komvux hos er och höra om det inte går? Nu vet jag inte hur mycket hjälp din kompis behöver, eller hur mycket hon ska läsa, men det är ju värt ett försök. Även fast studievägledaren sa en sak, så kanske lärarna på skolan säger en helt annan, och inte har några problem med att hjälpa din kompis.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Studievägledareb var väldigt vestämd med att komvux inte har någon skylldighet att anpassa studierna för personer med speciella behov. Hon kunde inte heller svara på vart min vån skulle vända sig för att få hjälp heller. Vart så förvåbad då jag trodde att sverige var ett land som erbjöd alla möjligheten att studera. Min vän har inga ig i sitt betyg från gymnasiet där hon fick bra stöd i en mindre klass och ett gott studieomdömme så hon är absolut ibte dum i huvudet eller inkompetent att klara av studier i hög takt så länge hon har stödet av läraren i en mindre grupp. Detta kunde inte komvux hjälpa henne med. Vi har nu hittat en skola där vi tror att hon kan få de stödet hon behöver meb den ligger i en annan kommun så nu är de upp till hebnes kommun om hon ska få utbilda sig eller inte.
Okej, men även om dom inte har någon skyldighet så kan dom ju göra det ändå, ifall man pratar med dom.
Men jag hoppas det går bra för din kompis, så att hon får utbilda sig mer.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Helin_; har din vän någon diagnos och sjukdomsbild?
Sedan tror jag att SYO;n har fel, dels så finns det särvux, vilket definitivt innebär extra stöd. Vidare kan du läsa nedan om Komvux stödverksamhet.
"Stödverksamhet
Studerande i behov av särskilt stöd ska ha samma möjligheter som övriga studerande på Komvux att klara sina studier. Stödenheten hjälper dig med läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, inlärningssvårigheter och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning." Citat Komvux Norrköping
Däremot att du utan egentligt kartlags problematik endast vill ha extra hjälp så tror (och till viss del hoppas) jag att detta är svårt att få.
Mib vän har aspergersyndrom, koncentrationssvårigheter och kan inte sålla ut specifika ljud i när de är mycke ljud runtomkring. Jag tror inte att hon får gå på särvux. Vi bor i haninge kommun och jag vet att man kan få stöd om man bor i stockholmsstad men i haninge har dom tydligen inget sådant.
Helin_; har personen konstaterat aspergersyndrom så finns det garanterat stöd att få, att de skulle ha särvux men inget annat stöd framstår som orimligt. Du är inte heller bunden till att studera på bostadsorten.
"Vuxenutbildningen
I vuxenutbildningen gäller inte bestämmelserna om särskilt stöd. Målet för den kommunala vuxenutbildningen är att vuxna ska stödjas och stimuleras i sitt lärande. Utgångspunkten för utbildningen ska vara den enskildes behov och förutsättningar." Citat Skolverket
Erbjuds inte stöd på den aktuella orten, studera på någon annan, eftersom det finns de skolor som erbjuder stöd.
Även Haninge erbjuder anpassning och om inte annat. "Du kan välja att påbörja dina studier när det passar dig bäst under året, läsa ämnen olika snabbt på dag- eller kvällstid eller på distans." Centrum Vux, Haninge