Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 3452 ggr
Monstra
0

Ej avslutad kurs

Är det någon som vet vad som händer om man inte avslutar en kurs?

Läser just nu på högskolan och har klarat alla poäng hittills men har en kurs som jag pga. olika orsaker inte kunnat delta så mycket i. Och i och med det inte kan klara en tenta.

Vad händer med csn om man har en oavslutad kurs? Är det bättre att göra en omtenta och få ett U?

Eller kan man läsa en annan kurs/ extra kurs för att väga upp de saknade poängen?

[Moa-]
0

Jag förstår inte riktigt frågan.

1. Läser du fristående kurser eller ett program? 
  2. Behöver du den aktuella kursen för någon behörighet eller examen?
  3. Är det vad högskolan eller endast vad CSN säger som du undrar över?
  4. Hur stor är den aktuella kursen och hur många poäng är du godkänd i för den aktuella perioden med beviljat studiemedel?
  5. Läser du för första gången eller har du haft studiemedel tidigare?

CSN bryr sig överhuvudtaget inte om vad du läser så länge du får in rätt antal poäng, samtliga poäng måste för CSN vara godkända, så ett U eller inget betyg alls spelar ingen roll. 

Du kan inte läsa in kursen utifrån föreläsningsunderlag och kurslitteratur och få tentamen godkänd? Annars så om du är beroende av CSN och inte kommer upp i tillräckliga poäng så läs en enkel kurs inom något du är intresserad av och kan på förhand för att få poängen och förbättra kompetensen i efterhand.

[Morfalum]1
0

#0 Beroende på vilken studietakt du läser på så ser det olika ut, men har du bara missat en liten del av kursen blir du nog inte återbetalningsskyldig. Jag har kuggat delkurser lite här och där men aldrig fått problem med csn. Jag läser heltid och förväntas göra 22,5 poäng per termin (75%). Det finns alltså utrymme för att kugga, det är inte alls så att alla poäng måste vara inne för att man inte ska behöva betala tillbaka osv. Vet inte var ovanstående får det ifrån?

Men kolla med CSN för sjutton om du är osäker! Det är väl säkrast. Så mariga är de inte att ha och göra med så du måste gå in här och skriva med folk du inte ens vet har full koll 😃

Lycka till!