Studier iFokus

Studier

Etikett19-studieflykt-off-topic
Läst 3049 ggr
MonaLia
1

Framtidsdrömmar och ubildning...

Hej! Jag slutar snart 3an på gymnasiet (musiklinje) har hyfsade betyg, inte superbra men helt okej. 

Nu är det så att jag har så många olika drömmar om vad jag vill med min framtid så jag tänkte fråga lite om hjälp att komma på vad jag ska göra!

Min absoluta framtidsdröm är att när jag är äldre starta en egen affär/cafe. tänkte då slå ihop mej med en konditor så behöver ingen sådan utbildning! Men jag har inte lust att starta en egen firma precis när jag går ut skolan, vill ju leva lite livet innan jag blir "fast" och måste ägna all tid åt det. 

En annan dröm jag har är att bo och jobba i Frankrike, och lära mig franska flytande. Har tänkt gå franska kurser efter att jag slutat gymnasiet nu så jag lär mig grunderna. 

Dessutom älskar jag djur och natur, ädelstenar, smycken mm, har sen jag varit liten varit besatt av både ädelstenar, smycken och djur! Jag älskar också inredning och secondhand/antika saker. hela mitt rum är fyllt av gamla prydnadssaker och möbler! 

Jag tycker det är jätteroligt att renovera och skapa grejer med händerna, har gjort flera stycken vackra lampor som jag kommit på själv och målat möbler mm mm.

Nu behöver jag hjälp med vad jag ska ägna mej åt i min framtid, vad ska jag jobba med och vad ska jag behålla som bara hobby? Det är så svårt att komma på olika jobbmöjligheter och utbildningar som skulle passa! Vill helst inte gå mer är max 3 år på högskola heller. Vill gärna kunna gå en utbildning som ger ett jobb med bra lön då jag vill kunna resa och flytta endel mm. 

Inser nu att jag skrivit ENORMT mycket, hoppas någon orkar läsa!

Tack!

[RMSLiners]
0

Jadu bra fråga, eftersom du gått musiklinjen (antar du menar estetisk musik) så är det svårt att hitta vidareutbildning inom det som ger en säkrad framtid med bra inkomst. Vet många som fått omskola sig genom komvux när de gått estetisk musik då de inte velat vidareutbilda sig inom musiken. 

Men frankrike låter väll som en bra ide? 

Annars är musiklärare en idé om du vill fortsätta på musikspåret vill säga.

MonaLia
0

Nej musik är inget jag tänkte arbeta med, vill hellre arbeta inom affär eller med inredning eller något sådant isåfall… men vet inte vad jag ska gå förutbildning!

har hittat ett kurspaket inom företagsekonomi som är på ett halvår på Linköping universitet, finns a och b kurspaket så om jag går båda blir det 1 års utbildning, är det bra för att arbeta inom butik? för det är ju ganska bra att lära sig till senare när jag ska starta eget, tänkte jag!

Frankrike är något jag absolut ska göra såfort jag lärt mej franska!

[RMSLiners]
0

#2 Arbeta inom butik kräver oftast att man gått handel om du menar redan existerande butiker. Möjligen att du kan få jobb i butik så som livsmedelsbutiker eller butiker likt jula som varuplockare (jula ger oftast inte heltid som varuplockare). Vill du starta eget rekommenderar jag dig att läsa företagsekonomi men det är inget du har användning för vid arbete i redan existerande butiker.

MonaLia
0

Jaha okej, då vet jag! Tack för svaren!(:

KallaMigMimmi
1

(svensk, dansk pc) Bra med drømmar:)dom kommer antagligen att endra sig som målnen flyttar sig på himlen, men vad gør det du ska upptecka och få erfarenhet av mycket innan du er der. Butik kan du absolut starta i framtiden utan att du gått handelspogramet eller någon stor utbildning till det mycket handlar om erfarenhet och kontakter. Att åka till ett annat land och læra ett nytt språk er veldigt spennande! det finns skoler i sverige med språkpogram i andra lender och också møjlighet till att førdjupa sig i sina intressen

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

MonaLia
0

Ja det vore verkligen jättespännande att studera i ett land och lära sig om kulturen och språket! får kolla upp lite mer om hur man ska gå tillväga!

Har kollat lite på andra utbildningar och turism programmet(3 år) verkar ganska bra? där ingår företagsekonomi, så då lär jag mej ju endel om det med. 

Men undrar dock om man har nytta av turism programmet till arbetslivet och vad kan man arbeta med då? (förutom att starta eget)

[RMSLiners]
0

#6 Turism. Du kan arbeta inom företag som har verksamhet inom turism tex resebyråer. Vilka jobb en utbildning leder till står under varje beskrivning av utbildningarna.

MonaLia
0

okej! jag får läsa lite till om det!

[luneri]
1

Det är roligt att du har så mycket ideer och drömmar. Jag tycker helt klart du ska göra det du känner allra mest för och börja med det för att sedan se vad du vill göra härnäst. Många reser och pluggar eller jobbar utomlands för att sedan komma tillbaka till Sverige igen. Så kan du också göra, kanske du får andra erfarenheter om du åker till Frankrike, och kanske får en klarare uppfattning vad du vill hålla på med längre fram. 

Om du funderar på att starta ett cafe kan du alltid söka arbete i cafe/konditorier för att få en inblick i verksamheten. samma sak med inredningsbutiker. Eget företagande kurser brukar det finnas ganska gott om. Arbetsförmedlingen brukar anordna sådana kurser som är några dagar bara. Komvux har säkert också företagsekonomi som förmodligen bör ligga på en termin. Dessutom om man vill ha mer erfarenhet och kunskap som butikschef finns det en sådan utbildning att söka till. minns dock inte hur lång den är men ca 1-2 år bör den ligga på, och finns bland annat i Lund (och Göteborg om jag minns rätt). 

Det är vanligt att testa på olika arbeten efter gymnasiet för att hitta sin egen väg, alternativt resa. Så det tycker jag absolut är en ide om du är osäker vad du vill ägna din framtid åt. Alla dina erfarenheter ihop med dina drömmar kan skapa en helt unik karriär för just dig.

MonaLia
0

Tack för ett så bra svar!

Ja jag får nog fundera och testa på lite olika jobb innan jag bestämmer mig, det låter som en bra ide! Kanske inte så bra att panikvälja en utbining och sen inte trivas med sitt val!

Tack så mycket, det ar mycket hjälpsamt! 🙂