Informationsbruset tränar våra hjärnor
Svenska Dagbladet har en intressant artikel om de krav som ställs på våra hjärnor på grund av all information vi sköljs över av.
"I genomsnitt har vi har åtta fönster öppna samtidigt på våra datorer och blir avbrutna var tredje minut. Uppmärksamheten studsar från det ena till det andra. En amerikansk psykiater har kallat fenomenet för ett slags vuxen-ADHD med koncentrationssvårigheter som främsta symptom."
I artikeln intervjuas professor Torkel Klingberg på Stockholm Brain Institute, författare till boken "Den översvämmade hjärnan - en bok om arbetsminne, IQ och den stigande informationsfloden". Han säger:
"Vi är så medvetna om vad vi äter, vad GI är, kalorier och träning. Om mentala funktioner har vi inte samma medvetenhet. Jag tror att det kommer.
En del rapporter från USA visar att så många som 16 procent av universitetsstudenterna någon gång använt så kallade brain boosters för att öka koncentrationsförmågan. Dessa centralstimulerande medel är egentligen medicin för personer med ADHD. "
Informationsbruset tränar våra hjärnor
Vänliga hälsningar
Niklas
Ja, frågan är om det är bra eller dåligt?
Tom
Både och skulle jag tro.
Vänliga hälsningar
Niklas

Själv så tror jag att det finns gränser för vad våra otränade hjärnor klarar. Har lärt mig att 7 saker kan man hålla ordning på, sedan blir man stressad. Och det kommer jag att öva mer och mer på. Stryka bort det onödiga tjafset. Säger jag med datorn framför mig, tv också, och polisradion igång. Men, det är som sagt brus och inte sådant som måste hanteras mer än datorn :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.