Studier iFokus

Studier

Etikett: 01-allmänt-om-studier
Läst 3498 ggr
[luneri]
0

Byta högskoleutbildning - Vad bör jag känna till?

Jag går just nu en högskoleutbildning, men har funderingar på att söka en annan högskoleutbildning som jag tror jag hellre vill gå på

Min fråga är om jag kan söka en annan högskoleutbildning när jag redan går en? Påverkar det mina chanser att bli antagen? Jag vill inte hoppa av denna utbildning förrän jag fått besked om jag kommer in på den jag ska söka.

Hur blir det med poängen då? Finns det en viss gräns hur många hp per termin man får vara antagen till? En termin ligger på 30 hp, och om jag kommer in på den jag söker kommer jag isåfall vara antagen på sammanlagt 60 hp poäng innan jag kommer ha chans att välja vilken utbildning jag vill gå. 

Hoppas ni kan svara på detta då jag vill att allt ska gå rätt till nu inför ansökningen :)

[Moa-]
0

Nej, du kan söka och om du ej kommer in fortsätta på den utbildningen som du redan läser på.

Hur länge har du läst på den utbildningen som du går på nu? Det är CSN som har en maxtid de beviljar studiestöd som regel (6 år om jag minns rätt, men dubbelkolla längden).

Du blir antagen till max 45 hp/termin fler om du beviljas undantag. (Vilket inte stämmer helt då jag flera gånger antagits till fler poäng. Sena anmälningar ingår inte heller i de 45 hp.)

Den utbildning som du redan läser på antar jag att du inte söker igen? Utan där är du redan antagen och läser löpande?

[luneri]
0

Jag har läst ett år ihop med denna terminen, men då har jag gått en annan utbildning tidigare på 2 år samt ett halvår på komvux. Det är endast två av åren jag har haft studielån, resten har jag bara haft bidraget. När jag haft csn i 6 år, innebär det även att jag inte får csn-bidrag också då? eller är det bara lånet som har en maxgräns? 

Nej precis, jag söker en helt annan utbildning och hoppar av om jag kommer in på den nya. Men kan jag räkna med att det där med 45 hp per termin inte gäller, eller bör jag kolla upp det ytterligare?

[Moa-]
0

luneri; det är studiemedlet som helhet som upphör, även bidraget alltså. (Som sagt dubbelkolla tiden, men tror att det är 6 år.)

Den utbildningen som du läser nu, den söker du ej genom antagning.se, igen, eller hur? I sådana fall är det inga som helst problem. (Det finns ett fåtal utbildningar där du söker inriktningen genom antagning.se, där bör du kolla upp hur det blir, men gör du inte det så är det inga problem.)

Fridaybrew
0

Där du studerar bör rimligen ha en studievägledare som svälter efter att hjälpa studenter som dig =) Utnyttja hennes kunskaper och fråga om allt så bör hon rimligen kunna svara eller iaf vägleda dig rätt.

Lycka till med att komma in på utbildningen du vill in på!

/Fridaybrew

[luneri]
0

Okej, jag har funderat på det ett tag, men dnu vet jag, det kommer nog lösa sig ekonomiskt ändå även om jag kanske inte får csn hela studieperioden, men det är väldigt bra att känna till i förväg så att man kan planera med pengarna. Dvs att det inte kommer som en chock sedan när man inte får csn längre. 

Den jag läser nu sökte jag genom antagning.se, men för varje termin jag läser vidare på registrerar jag mig bara på skolans hemsida, den jag ska söka nu kommer jag få söka genom antagning också. Hmm, nu blev det lite snurrigt här, men hoppas det går att förstå. Vad jag vet så har den utbildning jag läser nu inga inriktningar. 

Jag får ta och kontakta studievägledaren på skolan. Jag tänkte söka till en annan skola så jag vet inte riktigt hur hon skulle reagera på det, men det är väl deras jobb ändå även om man vill byta till en annan skola. Jag behöver kanske inte nämna att det är en annan skola jag ska söka till.

[Moa-]
0

Ja, men då är det inga problem, utan du söker den nya utbildningen genom antagning.se och registrerar dig på den tidigare genom skolans hemsida. 

På universitet brukar människor vara professionella och hjälpsamma oavsett vilken utbildning du läser eller vart du eventuellt vill byta.

[luneri]
0

Okej, tack för hjälpen :)

[Moa-]
0

Lycka till! =)

[luneri]
0

Tack! :) Det är dock svårt att veta vad jag bör välja. Om jag går kvar den utbildningen jag är på nu så kommer jag garanterat få jobb, men jag vet egentligen inte om det är vad jag vill jobba med. Den jag tänkte söka är en utbildning jag definitivt känner positivt inför och är inom mitt intresseområde, men lite svårare att få jobb, men inte omöjligt. Det är ett svårt val.