Engelska skolan?
Hej, jag går i sexan på en vanlig kommunal skola och jag känne rinte att jag får några utmaningar där, det är också väldigt stökigt och ingen i min klass är särskilt studiemotiverad, vilket jag är. Jag har nyss fått mina första betyg och hade bra i de flesta ämnena.
Min kompis bytte till Engelska skolan för några månader sen och hon stormtrivs. Jag har också blivit lite sugen på att börja där, och har stått i kö ganska länge.
Men jag skulle vilja höra lite från någon som går/har gått på IES, om vilka regler som finns, undervisningen, stämningen osv. Tack!
Jag går i 7an där :) det är en sträng skola, man får tex inte visa by band eller ha häng, men det är tyst i klassrummet och man kan jobba :) vi hatt korridors vakt(vet inte om alla IES har de ;) de är lite om engelska skolan :)
Min kompis älskar stället. Hon går i Uppsala och stortrivs. Mer kan jag inte riktigt säga, men sök in om du är intresserad! Du kan alltid byta tillbaka :) #1 skolan min kompis går på har en vaktmästare, han går runt och håller koll på alla :)
Jag har gått på engelska i fem år och vet en hel del! Du kan skriva till mig om du undrar något speciellt! Annars förklarar jag lite här med
-Det är arbetsro i klassrummet, de flesta tar lektionerna på allvar och kämpar för att få höga betyg
-På gott och ont vill lärarna att elverna ska göra så bra ifrån sig i sitt ämne. Har själv stressat sönder mig själv och har sett elever bryta ihop, gå rakt in i väggen osv och sådant är aldrig bra.
-Det finns otroligt många regler, en del lärare använder reglerna positivt, andra negativt. Det finns detention (kvarsittning) och late (försening). Sådant ska du undvika.
-Det kan hända att om några elever sitter och snackar och bråkar sig i genom en lektion så tillkallas rektor, mentorer och föräldrar samma dag. Beroende på om du är en sådan som beter dig duktigt och lyssnar eller om du stör så passar det bättre/sämre.
-Jag har ibland möts med kyla av vissa lärare om jag inte lämnar in läxorna i tid. Det kan handla om att jag mått piss dagen innan men det är bara en skitdålig ursäkt enligt många lärare. Sådant kan man ta upp med ledningen dock.
-Stämningen är så olika på olika skolor. Jag tror att ju äldre upp man kommer i åldrarna, desto grovare mobbning, skitsnack osv blir det, men eftersom det är så många regler så är det sällan någon som bryter mot dem.
Om du vill veta något mer så skriv!
Vet inte var du bor men IES i Eskilstuna är verkligen inte att rekommendera…