Grundbegreppen i boken "Jag vill inte dö.."
Hej, jag läser sjuksköterskeprogrammet och har just nu kursen "Omvårdnadens grunder". Vi läser just nu bland annat om de fyra grundbegreppen: Hälsa, människa, värld, vårdande.
Vi ska nu läsa en bok och utifrån den plocka fram vilka grundbegrepp som finns i boken. Jag ska läsa/har läst: "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" av Ann Heberlein. Men även om jag förstår boken och bokens upplägg så kan jag inte förstå hur man kan plocka ut grundbegrepp ur den.
Tänkte chansa och se om någon annan har läst den och som kanske kan hjälpa mig? Om ingen vet vad hälsa, människa, värld och omvårdnad står för så kan jag ge en liten snabblektion så kanske vi kan hjälpas åt.
Mvh
Stressad och förvirrad student 😟
Jag har läst boken, men skriv gärna här vad som hälsa, människa, värld och omvårdnad står för, så ska jag se vad jag kan göra.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Människa: Varje människa är unik enhet av kropp, själ och ande. Dessa går in i varandra och går inte att skiljas åt. Varför kropp har en unik erfarenhet och historia att berätta. Varje människa vill leva i sin unika kropp och vill ses som en människa och inte som sjukdomen.
Själen är en förståelse av människan som en unik individ, i djupet är vi mer lika än olika. Själ och ande förknippas till hjärta (vilja, önskan), håg och lust. Vi kan se själen som en kontaktyta för hälsa och lidande. Själen påverkar kroppen och kroppen påverkar själen. Själen uttrycker sig i känslor som patienten kan uppfatta som negativa eller positiva. Själen ses som kraft, liv och är människans person och personlighet. Den kommer till uttryck i tankar och känslor, lidande innebär oftast en oharmoni mellan kropp, själ och ande.
Hälsa: Hälsa kan beskrivas som ett tillstånd, en process, eller som mål eller medel. Men det kan också vara lycka, välbefinnande. Det finns två sätt att beskriva hälsa, i det enda är hälsa motsats till sjukdom och det är medicinens uppgift att lindra och bota sjukdom. Sjukdomen beskrivs vanligen att det drabbar människan utifrån och själva individen behöver medverka i behandlingen. I det andra handlar det om att ha ett holistiskt synsätt på människan. Människan är en helhet med kropp, själv och ande och man kan säga att hälsa är relaterad till hela människan. Hälsa formas utifrån dennes upplevelser, välbefinnande, känsla av sammanhang.
Man kan alltså uppleva hälsa även om man är sjuk. Hälsa är mer än bara frånvaro av sjukdom. Hälsa är något som hela människan själv skapar och upplever i det dagliga livet. Saker som människor kan uppleva påverkar hälsa är tex; sjukdom, smärta, fattigdom, arbetslöshet.
javascript:nicTemp();
Vårdande: Vårdande är att lindra lidande, tillgodose människans behov och att hjälpa en människa att vara en hel människa. Vårdande innebär en känsla av samhörighet. Det finns naturlig vård och professionell vård. Vårdande är att finnas där för dom som behöver det. Lindra lidande, hjälpa människan att växa och vandra med den lidande på vägen. Vårdande innebär att möta den andre med respekt. Vårdandets konst är att ansa, leka och lära. Människan vårdar sig själv i den mån hon kan, den omvårdnad man själv inte klarar av får man hjälp av sina närstående och kan inte heller dom ge rätt omvårdnad får man hjälp av en professionell.
Värld: Världen är den miljö vi vistas i och där omvårdnad sker. Omvärlden är det som finns runt och i där människor är och lever. Det är även det som finns runt människan i hennes omgivning där hon är. Miljön kan både vara hälsofrämjande och sjukdomsbevarande. reaktionerna på miljön/världen påverkar människors sinnesstämning och människor måste ha anpassningsförmåga för att kunna reagera positivs på en förändrande miljö. En värld är det människan uppfattar och förstår. Världen är kulturellt överförbar i generationer. Världen omfattar hela människans existens. Världen är något som existerar och som människan kan söka kunskap om, den existerar oberoende av människan. Människan är en del av naturen, men av olika anledningar kan olika avvikelser från denna normalitet ske och bilda ohälsa.
Nu när jag ser det såhär svart på vitt så känns det ju som om att "Människan" är ett centralt begrepp i boken, eller vad tror du? Och hur kan man lyfta fram det på ett bra sätt? Jag hoppas att du förstår vad jag har försökt beskriva här, det är mycket filosofiskt detta.
Visst är människan ett centralt begrepp, samt hälsan egentligen. För det hela handlar ju om själens vilja att längta till en annan plats. Att hela tiden vilja fly.
Jag tycker inte att hon ger sig själv så mycket vård och hon delar inte heller med sig av sina "känslor" och sin längtan. Den vården som tänker ge sig själv är att avsluta sin själs lidande vilket slutet handlar om. Hon gör sid redo att dö, att begå självmord. Vi får inte veta om hon lyckas i boken. Hon ska bara göra en sista plikt, spela det där spelet en gång till, innan hon ska göra slag i saken.
Inte heller trivs hon i den världen hon lever eller ser någon trygghet eller tillit där. Inte ens hos sina närmaste. Hon litar inte ens på sin man, att han ska klara livet efter henne. Världen är inte hennes vän.
Människan är ju i denna boken hon själv, framför allt. Och det är i det stora hela det boken handlar om, samt hälsan, hennes hälsa, den viljan hon besitter, viljan att egentligen inte vilja dö, hon vill bara inte leva, och man skulle nog kunna tillägga; som hon gör nu. Hennes hälsa är inte sund då hon har en ständig längtan att vilja avsluta det. Minns inte riktigt om hon hade maniska perioder där hon arbetade sig halvt ihjäl. Men att hela tiden leva på livets spets. Antingen av att utsätta kroppen för hög stress eller planer på att fysiskt skada sig själv.
Någon form av vårdande finns inte nämnt i boken. Hon utkämpar kriget själv och söker ingen hjälp.
Världen runt omkring henne spelar hon ett spel för, och de spelar med. Hon lever i en lögn och ser på sig själv på ett helt annat sätt och lever med helt andra känslor än någon runt omkring henne anar. Hela världen verkar stressa henne och vara ett hot mot hennes (människans) hälsa.
Vet inte om du blev något klokare…? 😇
Jo, jag blev en aning klokare, tack för åsikterna och tankarna. Detta kanske går att få ihop trots allt. 🙂
Hoppas det! Lycka till! 🙂