Ssk, Kristianstad eller Lund?
Hej!
Jag tar studenten nu till sommaren och har länge haft planer på att plugga till sjuksköterska. Däremot har jag börjat tveka på vart jag vill plugga… Lund eller Kristianstad?
Någon som kan berätta om några fördelar och nackdelar med de olika skolorna?
Lund är helt klart större och allt, läste någonstans att de var mer forskningsinriktade och det brukas ju sägas att universitetet är bland de bästa. Däremot har jag hört mycket bra om Kristianstads högskola med, studentlivet är inte på topp där kanske men det bryr jag mig inte så mycket om. Pendelavståndet är lika långt för mig på bägge hållen så det gör inte mitt val mycket lättare.
Ger det bättre fördelar i arbetslivet (kanske även utomlands) om man har pluggat i Lund än i Kristianstad? (Med tanke på att Lund är så känd?)
Sitter fast i denna tvist… Någon som kan hjälpa mig ut?
Jag ska inte plugga på någon av dessa skolor men när jag var på högskolemässan här i Göteborg eller vad den nu hette så intresserade Kristianstads högskola mig väldigt mycket! Jag ska absolut ta det som en reservplan om jag inte kommer in här i närheten :) Sjuksköterskeprogrammet är ju tyvärr väldigt svårt att komma in på här i Göteborg så vem vet jag kanske hamnar i Kristianstad jag med ;)
Medarbetare på Skolios Ifokus.
Jag läste ditt inlägg som du postade några dagar tidigare! :) Göteborg och Lunds intagningspoäng är nästan lika höga, galet högt..! :P Men vem vet, vi kanske hamnar i samma klass? ;D
Kristianstads Högskola har utbildningsmässa nu på torsdag som jag ska gå på, de kanske lyckas komma med några svar på mina frågor. :)
Ja det är helt sjukt! kommer du in genom betyg eller satsar du på Hp? :) Haha vem vet, det kanske blir så ;)
Ja just det så var det ja! Om det inte hade varit så långt bort hade jag gärna åkt dit och tittat lite :) Hoppas du blir lite klokare efter att ha varit där! :)
Jag satsar på HP :P Går naturprogrammet just nu och det var inte allt för smart egentligen, naturämnena är rätt jobbiga och dessutom känns det som att, i alla fall på min skola, att det ställs högre krav på naturelever än på de från andra program.
Nåja, mässan var bra! Det fanns en massa olika skolor där, trodde det var bara Kristianstads Högskola och alla deras program men nej :P Ställde alla mina frågor till en del olika människor både från Lunds Universitet och från Kristianstads Högskola…
Tror jag faktiskt satsar på Kristianstad! :) Dessutom kommer jag lätt in där, svårare i Lund som sagt :P I Lund hade jag nog fått satsa på vårterminen isf och jag pallar inte göra någonting på höstterminen.
Om du ville veta :3 hehe
Haha då är vi två som kör på det då ;) Usch och fy! Behöver man höga HP poäng för att komma in på lunds? :)
Härligt att du gillade Kristianstads högskola, jag ska ta det som mitt fjärdehandsval i och med att det är en bit bort ;)
Då får vi köra gärnet den 6 April då!
Nää, faktiskt inte så farligt! :) Runt 1,1 typ. Så därför jag har funderat starkt på Lund med :P
Aa, jo förstås en bit från Göteborg.. och ganska så.. avlägset på ett vis :P Därför det inte bor så många studenter där och många pendlar.
Haha, jajjemen! :D Lycka till du!
Åh okej, men det var ändå helt okej! :D Inte för att jag skulle klara av att komma upp i den nivån men ändå ;) I göteborg är det 1,4 :)
Tack detsamma :D