Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2249 ggr
Juliasundstrom
2013-02-21 19:00
0

Sjuksköterskeprogrammet

Ska till hösten läsa till sjuksköterska och vill allra helst komma in på Göteborgs universitet då det är här jag bor. Dock är inte riktigt mina betyg tillräckligt höga då Göteborg har en av de högsta intagningspoängen i hela sverige på sjuksköterskeprogrammet. Tror att det låg mellan 20,00- 20,70 förra året vilket jag absolut inte har! 

Jag tar studenten i maj så har inte alla betyg färdiga, men som minst kommer jag att få 16,25 i snittbetyg/meritvärde. Ska göra högskoleprovet i vår och hoppas på att få ett bra resultat där.

Är det någon här som vet lite om göteborgs universitet eller kanske högskolan väst som har något att säga om hur de är? :) 

Kanske eventuellt någon sjuksköterska? Är programmet tufft, är det mycket praktik osv? Är väldigt nyfiken på allt som har med det att göra!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Bananbullar
2013-02-24 12:52
0

Jag har precis börjat studera sjuksköterskeprogrammet på Mälardalens Högskola Västerås. Har dock bara gått där i ungefär 6 veckor (?) men vad jag vet just nu så är det ganska mycket plugg. Det är mycket man måste kunna. Angående praktik så antar jag att det är olika mellan skolor, men där jag går har vi praktik i termin 2,4 och 6. Första gången är det 5 veckor, andra 8 och tredje 16 veckor (om jag minns rätt just nu).

Juliasundstrom
2013-02-24 12:57
0

#1 Tack snälla för ditt svar! Är du undersköterska sedan tidigare eller har du hoppat direkt på sjuksköterskeutbildningen? Är det mycket litteratur man måste ha till kurserna, och isåfall vart ligger priserna ungefär? :)

Bananbullar
2013-02-24 13:02
0

Jag var inte undersköterska innan utan gick faktiskt medieprogrammet på gymnasiet så det var en ganska stor förändring på yrke 😃

Jag tycker att det är mycket litteratur till kurserna. Till den förra behövdes 5 böcker. Till den som nu börjar på Måndag behövs 7 böcker. Av de 7 har jag fått lov att köpa fem stycken, de andra två lånar jag. Men de fem böckerna kostar tillsammans ungefär 2000;- 🤓
Men priserna brukar väl ligga mellan 300-500kr per bok om man ska köpa nya.

Juliasundstrom
2013-02-24 13:49
0

Åh ja det kan man ju säga var lite annorlunda ;) Åh fyyy vad dyrt! Hoppas att man kan låna lite av andra, annars blir det väldigt dyrt må jag säga ;)

Lia
2013-02-25 15:23
0

Man kan ju köpa böcker begagnat med :-)

Juliasundstrom
2013-02-25 22:19
0

# Ja jag får nog satsa på det! Det är ganska smart då man ändå inte kommer att ha så stor användning av böckerna mer än just de veckorna man har kursen :)

Bananbullar
2013-02-26 16:05
0

Vissa böcker återkommer dock i flera kurser.

Juliasundstrom
2013-02-26 17:29
0

#7 Ja precis :)