Lärar
Möjligt att bli ämneslärare i Historia på gymnasiet/högstadiet, när man redan gått 3 år historia?
Alltså jag vet ju att man bara kan börja lärarprogrammet.
Men kan man skippa en lång studeringstid och plugga pedagogik och allt vad man nu behöver lära sig för att få titeln behörig lärare.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Jag förstår inte alls frågan.
Behörig lärare fordrar att du har läst både ämneskurser och pedagogik och övriga grundkunskaper.
Haha såg nu hur jag egentligen har skrivit frågan, tror jag försökte göra lite för mycket saker på en gång, med stresshjärna :P
Jag har läst 3 år Historia redan. Men jag funderar på att börja lärarprogrammet.
Men för att bli ämneslärare exempelvis historialärare,religionslärare. Jag läste info någonstans att ämneslärare för högstadie och gymnasiet ska vara inläst på 2-3 olika ämnen.
Eftersom att jag redan är inläst på historia så borde jag kunna strunta i de lektionerna. En vanlig lärarutbildning är ju 4-5 år.
Men då borde jag kunna strunta i historialektionerna och gå på pedagogik och allt annat jag behöver för att bli behörig.
Förstår du vad jag menar?
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Okej, nu förstår jag frågan. =) Dina tidigare utbildningar väljer respektive universitet/högskola om de vill låta dig tillgodoräkna dig om jag förstått saken rätt, jag skulle rekommendera att du kontakta de högskolor/universitet som du vill läsa på och se om de låter dig tillgodoräkna dina tidigare utbildningar.
Tack, det låter rimligt :)