Akademisk skrivning
Har börjat på högskola och nu ska jag göra min första examinationsuppgift.
Men tycker det är skitsvårt att skriva akademiskt!
Någon som har tips? Hur ska man börja osv?
Behöver alla tips jag kan få! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
På grundkurserna behöver man inte skriva särskilt akademiskt om du syftar på språkanvändning, så länge du undviker slang, förkortningar och dialektala ord så är det bara att skriva på.
#1 Jo vi ska skriva akademisk skrivning. Det har dem sagt.
Har de sagt det på en grundkurs så finns det anvisningar. Följ dem.
#3 Ja men jag fattar inte dem, dem är liksom inte bra, därför frågar jag här såklart.
Här är vad jag själv använde som punkter under mitt första år på universitetet.
- språket är formellt, sakligt och språkligt korrekt
- definiera de svåra begreppen
- undvika talspråk och onödiga förlängningar
- använda styckeindelning i texten där det behövs, som vid byte av tema eller perspektiv
- använda hänvisningar
- hänvisningssystemet ska vara systematiskt och korrekt (notera att det är olika för olika inriktningar)
Själva texten ska du sedan dela upp i tre delar: inledning, huvuddelen och avslutningen. Inledningen ska såklart innehålla en inledning, ett försättsblad om det krävs, innehållsförteckning om det behövs och likaså ett abstract/sammandrag om det är en lång text. Huvuddelen ska sedan ha en introduktion, val av metod och material och sedan resultat (bara resultat, ingen diskussion kring det). I avslutningen kommer sedan diskussionen där du diskuterar dina resultat, hittar felkällor osv. Referenser och bilagor ska vara här, och "acknowledgement" om man har det.
Annars är ett bra tips att kolla på rapporter, andra texter, se hur de har skrivit, vilka slags ord de använder sig av, hur de refererar osv.
Hoppas det var till nån hjälp!
#5 Tack ska du ha! Var till mycket stor hjälp :)
hallå frida!
många lärosäten har en så kallad språkverkstad där man kan få hjälp med just att utveckla sitt akademiska skrivande. i bland kan det vara svårt att få en tid, men det skadar inte att försöka om du känner att du skulle behöva lite systematisk övning. det finns också en hel uppsjö med böcker om hur man skriver olika typer av texter i akademiska sammanhang, till exempel http://www.bokus.com/bok/9789144030401/vetenskapligt-skrivande-kreativa-genvagar/
#7 Jag läser på ett lärcenter, alltså på distans men ändå inte.
Så har alla föreläsningar via tv, alltså direktsänt från en annan högskola :)
Så har ingen språkverstad, då måste jag köra runt 10 mil enkelt resa :/
har ni nån tips om vissa begrep som integrera..reflektera med terioer och emperin..känner ni till sådana akademiska begrepp ..berätta o förklara gärna då