IB?
Hej!
Jag tänkte kolla om någon här vet hur IB (international baccalaureate) är eller finns det någon som har gått där?
Jag har själv planer på att gå IB i eskilstuna (st eskilgymnasiet), då jag går i 8an så har jag ju tre månader kvar där och sen hela 9an men jag är fortfarande intresserad av att veta då mitt gymnasieval kommer betyda allt för mig
Vad jag har hört hitils är att det är väldigt tufft att gå på IB det är mycket studier man måste hålla måttet och man har inte tid med någon fritid eftersom man måste plugga har även hört att det såklart är en bra skola speciellt om man vill läsa på engelska och ev. studera utomlands.
Men nu undrar jag vad ni har hört och tycker? Behöver ju absolut inte vara om IB i eskilstuna kan ju vara i en annan stad men gärna ge tips och allt möjligt
Tack på förhand! :)
Har en kollega vars dotter går tredje året på IB. Det verkar vara väldigt tufft mot slutet, då det är där alla prov ligger. Men jag vet inte hur arbetsbördan är resten av studietiden.
Jag hoppas att du kan få svar från någon som vet lite mer.
Sent svar men tänkte svara i alla fall, du har ju som du skriver gott om tid på dig att besluta dig… =)
Min bror gick ut IB i Eskilstuna för två år sedan, han var mycket nöjd med utbildningen, främst då den var utmanande. Kraven är på en internationell nivå och proven rättas utomlands och ej av din egna lärare, det är med andra ord endast dina prestationer på enskilda uppgifter som ligger till grund för dina betyg. Istället för att endast grundskolebetygen ligger till grund för intag så skriver du intagningsprov.
Slutbetygen sätts som ovanstående säger sista terminen i tvåan (trean, IB är tvåårigt, första året läses pre-IB), det är en tentaperiod då det skall presteras i samtliga ämnen, fram tills dess har det endast varit förberedelser. Utöver att prestera i skolan och på proven så krävs det en "vettig fritid", detta innebär att du skall engagera dig idealt i samhället samt syssla med någon form av fysisk aktivitet båda i en viss omfattning. (Det kan ha varit ytterligare en sidoaktivitet som krav, minns ej på rak arm.)
Jag puttar denna då jag nu går i 9an men fortfarande är intresserad av hur IB är
jag är ju bara 12 men jag går på IB international school helsingborg
vart bor du?
Hej!
Jag går på IB i Eskilstuna och det är TUFFT. Första året är lugna puckar, andra året lite mer jobb och tredje året är det hardcore study! Du ska bara välja IB om du är villig att välja bort ditt sociala liv under tre år och tycker att det är värt att sitta uppe hela nätterna med plugg samtidigt som du är självmordsbenägen över exams, haha.
Och nej, jag skämtar inte. 100% seriös.
Hade jag fått gjort om mitt val i nian hade jag ALDRIG valt IB. Men nu är man inkörd i skiten och det är bara att keep on going. I juni slipper jag allt! :)
#4 Jag bor i Katrineholm så ganska långt bort :P
#5 Oj då! Låter inte sådär jättekul, men är du säker på att du prioriterar din tid rätt osv?
#6, HAHA, ifrågasätter du min planering? Snälla lilla. Jag har mina dagar cut out for me, plus lite extra plugg.
Tro inte att du klarar IB hursomhelst, det glider man inte genom på en räkmacka.
Nali; passa på att åka och kolla på en visningsdag så får du information! Är du studiemotiverad så tror jag att IB kan passa dig, men räkna med att det är tuffare än en genomsnittlig gymnasielinje…
Swars; det går att svara trevligt.

Swars, tänk på att försöka hålla en trevlig ton.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#7 Jag menade inte att nedvärdera dig, men man har ju läst att om man inte planerar sin tid rätt så kan det gå väldigt illa, därav min fråga, prioriterar du din tid rätt?
Sen håller jag med andra, man kan faktiskt svara på ett trevligt sätt och om du nu trodde att jag försökte trycka ner dig så ska väl du ändå visa att du är en större och mer intelligent människa istället för att lägga dig på en lägre nivå.
Sen har jag aldrig påstått att jag kan klara av IB hur som helst, jag förstår att det är väldigt svårt och därför undrar jag hur det är på IB. Jag känner att jag behöver mer utmaning i skolan och sen strävar jag efter att flytta utomlands och därför kan IB vara ett bra val för mig.
#8 Tack för ditt svar! :) jag har redan kollat på öppethus datumet, det i Linköping är någon gång i Januari och vad jag sett så har inte Eskilstuna satt något än, men absolut ska jag passa på och kolla! =)
Man kan hälsa på här närsom. Prata med rektorn innan.
#11 Tack! :)
Jag gör ett jättesent svar nu eftersom att jag antar att du fortfarande går i nian haha 
Jag går i IB International politics and business med språk inriktning. Så jag läser 5 språk engelska(som basspråk för alla lektioner) svenska, tyska, koreanska och latin-(på natur,historia och psykologi främst men också på andra lektioner). I IB har man 10"budord" (vanligtvis ska det vara så, men det utebliver för endel skolor) som man arbetar med som grund under alla lektioner. Ex. caring, inquirer osv. Jag har en klass på 13 pers och alla blir verkligen jättenära eftersom hela klassen sitter uppe under nätterna och hjälper varandra att plugga över skype. Vi är som en familj i princip. Linjen är verkligen jättekrävande men också otroligt belönande när man känner att man har åstakommit så mycket. Vill du gå i en linje där det blir stark sammanhållning tycker jag att IB är perfekt, bara man är villig att jobba. 
#13 Tack för svar! Jag missade Eskiltunas öppet hus men hoppas kunna gå den 23 på Linköpings :)
#14 kom ihåg att du har möjlighet till praso dessutom :)
#15 praso?
#16 Du kan få åka till den linjen du vill gå i och vara med på deras lektioner för en dag.
Lite gammal tråd men antar att du fortfarande går i nian? Jag går sista året på IB nu. Hela min skoltid har jag i princip glidit på en räkmacka och fått bra betyg men nu sitter jag här och gör mitt bästa och känner att jag inte räcker till. Hur som helst så tycker jag att IB är värt allt slit om man inte har prestationsångest och vet hur man ska planera sin tid. Jag har lärt mig enormt mycket som sträcker sig bortom betygen och tycker att IB över lag är bra. Gör man allt precis när man får det ska det inte vara några problem.
Man brukar skämta om att man får välja två av tre av dessa: sömn, socialt liv och bra betyg. Planering är A och O helt enkelt :)
Tack för svaret! :) Har redan valt gymnasium nu dock. Var på öppet hus i Linköping och IB var inte ett dugg av det jag förväntade mig, det nådde inte riktigt mina krav eller förväntningar så jag valde att söka i min stad för att iallafall spara mig tid.
Ja det låter bra, besök gör himla mycket :) Vad blev det för linje istället då?
#20 Ekonomi - Ekonomi blev första
Sam - Beteende andra val
Rasturang och livsmedel - kock som tredje val (mest bara på skoj men jag gillar att laga mat).