Studier iFokus

Studier

Etikett06-tentor-prov
Läst 2168 ggr
PotatoEcho
2013-01-04 16:54
0

Feodalism?!

hjälp hjälp hjälp!!

Jag har helt glömt bort att jag hade flera stora hemtentor under jullovet som ska vara klara snart.. Handlar om Medeltiden, nya tider och nya världar.

Har nu suttit med sk***ten sen halv ett, och jag är inte ens halvvägs än! Sjukt stor uppgift och svårt!

Min fråga:

Kan du se likheter med någon annan tidsperiod?? ( Med feodalism i medeltiden som )

Skulle bli väldigt glad om någon visste någon tidsperiod som är lik feodalismen!

Tack på förhand:D

PotatoEcho
2013-01-04 17:04
0

ingen?:(

Imasy
2013-01-24 17:48
0

Jag vet inte om du fortfarande behöver hjälp, men det feodala samhället förr i tiden kan ju faktiskt jämföras med dagens samhälle.

Förr i tiden sökte ju sig människorna till borgar etc där "de rika" bodde (vet inget bättre namn på dem :p). Där fick de slå sig ner på borgherrens mark, och de beskydd de fick av borgherren betalades genom att de t.ex.arbetade åt honom.

Idag är ju den svenska staten vår nu tids borgherre. Staten har i uppgift att skydda sina medborgare, men idag betalar vi skatt istället för att odla potatis åt stadsministern.

Jag vet dock inte om detta var svaret på din fråga ;)

[Moa-]
2013-01-24 21:07
0

Imasy; det håller jag faktiskt inte riktigt med om. Idag har du möjligheten att byta yrke, flytta och studera, många av de saker som personer som stod under feodalherren inte hade.

Jag ser då snarare likheter med vissa av de kommunistiska samhällen som existerat, exempelvis Nordkorea, däremot ger de kommunistiska samhällena vanligtvis ett skydd för sina invånare som feodalsamhällena ej gav.