ingen Matematik ingen utbildning
Jag är väldigt nedtlåten och känner mig väldigt värdelös, för att jag inte har någon mattehjärna.
Jag blev godkänd I Akursen på gymnasiet och kuggade första gången på Bkursen som jag hade på eget val. Sen gick jag på somarhåll på komvuxs och klarade dom två första proven men kuggade det sista. Så började på distans på komvux och klarade det inte häller där. Nu är jag och traglar igen på distanskurs, är så trött på det
Utan matematik B är det bara att glömma allt vad universitet heter
Vet att jag inte är ensam med det här, vill gärna höra andra som kämpar eller som kanske kämpat sig ur det, hur gjorde ni?
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Matte är grundläggande för att förstå sig på världen eftersom det är vårat redskap för att hur allt i universim fungerar. Det är också grundläggande för att lära sig problemlösning och logiskt tänkande. Så även om man inte använder matematik dagligen i yrket så är det bland det viktigaste man kan lära sig. Alla lär sig på olika sätt och med just matte är det väldigt viktigt att man har en pedagogisk lärare som fungerar med en själv. Jag hade själv en som fungerade rätt ok med mig under min gymnasietid men som för majoriteten inte fungerade alls (det slängdes matteböcker och en del utstormingar ur klassrummet ur ren frustration)!
Mitt ex hade extrema problem med sin matte och hon skulle garanterat ha fått IG i både B och C, dessutom tyckte hon att matte var bland det tråkigaste som man kan plugga. Mot slutet av hennes B-kurs så började jag gå igenom saker med henne och lyckades få henne att få VG i både B, C och hon har nu blivit intresserad av matte :)
Jag skulle inte rekommendera att plugga matte på distans om du har svårt för det, det kommer i princip inte att hjälpa dig. Matteböcker tenderar även till att gå igenom saker på ett visst sätt i exemplen och sen ha uppgifter som är relaterade men inte samma sak, tex hur du löser arean på en cirkel och sen så frågar dom efter arean på ett klot.
Det finns även olika mattecentrum lite här o där, beroende på var man bor nånstans. Annars plugga i grupp kan vara bra gärna med folk som är bättre och sämre.
Om du har några mattefrågor får du gärna skicka ett PM :)
Jag har haft problem med matte sedan högstadiet, klarde matte A men kuggade matte B.
Har inte direkt varit vän med något som har haft med matte att göra, har verkligen kört huvudet i sanden så fort det varit något om det :)
Sen bestämde jag mig för att det var dags att ta tag i min framtida karriär, och jag ville läsa på högskola/universitet, jag kom inte ifrån matten längre!
Så jag läste upp matte B på komvux och en helt ny mattevärld öppnade sig för mig.
Min sambos båda föräldrar är mattelärare och har sagt att matte är som språk, man kan "förklara och själv tycka att det man säger är hur logiskt som helst, medan det upplevs som grekiska för andra" och en bra lärare har förmågan att kunna "byta" språk för att kunna förklara för en.
Den lärare jag hade på kumvux pratade samma mattespråk som mig, och jag hade dessutom en MYCKET bättre bok på komvux än vad jag har haft tidigare : http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147019077
Jag nötte gamla nationellaprov säkert en vecka innan det jag skulle göra, och jag fick faktiskt ett VG.
Jag är säker på att du vist kan klara matten, men det gäller att komma underfund med vilket ditt mattespråk är, och få en lärare att kunna förklara för dig på det språket. LYCKA TILL!
Som en parantes kan jag tillägga att jag oxå var tvungen att skippa min desperata önskan om att förstå VARFÖR, istället fokuserade jag på HUR och att bara göra, varför kom ibland senare, och ibland inte alls.
Tack! ni uppmuntrande och hjälpsama:)
känner også att distans inte fungerar så bra, eller inte alls! och det gör det inte enklare att boken är på datorn med liten texst och inga bilder eller beskrivande exsempel bara rablande om formler. och att språket är danska (bor här sen ett halvtår, förstår danska godt men kan krongla till det ibland) sen att läraren äter pizza och pratar om sexs med kolegerna på lektionerna. han kan iaf lösa uppgifterna när man frågar om hjälp:/ jag brukar vara optimist om det mesta och alltid hitta något posetivt men det är svårt här.
Jag vet inte vad som är mitt sätt att lära mig matte, men jag är ganska säker på att det inte är det här. Men har inte så många andra val, vad jag vet..
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW