Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 3779 ggr
Swadika
0

Kuggar i Matte B, ta igen det?

Det ser ut som om jag kommer kugga i Matte B (går sista året nu på gymnasiet) vi avslutade kursen innan sommaren och sedan dess har jag åter och åter igen kuggat på prov efter prov. Jag har två försök kvar men om det inte på något magiskt sätt gör att jag klarar dem så kommer jag att kugga i matten.

Vi har fyra månader kvar tills betygen sätts, men vad gör jag nu om det är så att jag kuggar i matten? Är det komvux som gäller då? Jag har inte tänkt att söka vidare direkt, men det skulle vara skönt att bli av med matten innan man börjar jobba, alltså har jag då tänkt att försöka börja på komvux under sommaren.

Men om man vill söka in på typ Komvux, hur gör man? (frågar här då vi inte har någon Syo på vår skolan >_<)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

jossa5
0

Ja, det finns många sätt, komvux är ett av dom. Men sen finns det flera olika distanskurser med. Men just matte tycker jag personligen är bra att läsa på plats och ha en lärare.

Men om du kollar på din kommuns hemsida (borde du kunna få upp om du googlar) så ska det stå där hur du gör för att söka komvux. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Swadika
0

Jo jag tänkte också det, har försökt distans nu i stort sett och matte är väldigt svårt att läsa på distans för jag har så svårt med det.

Att jag inte ens tänkte att gå in på kommunens hemsida, får göra det genast :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

jossa5
0

Mm, själv ska jag prova på matte C. Det kommer inte bli kul, men behövs för att kunna läsa vidare… :/

Lycka till! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Swadika
0

Jo, men alla säger att matte C är mycket enklare än matte B i alla fall :) Så om du klarade det så är det förhoppningsvis inga problem.

Tack desamma :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Stephanie
1

Om du har två försök till borde du väl ha en liten chans i alla fall, om du kan få hjälp av nån som kan förklara för dig? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Swadika
0

Jo absolut, jag försöker verkligen allt jag kan. Jag kommer snart ha i stort sett tre veckor på mig för att bara plugga matte. Så då tycker jag att jag borde få in det i mitt huvud. Men om man ser att jag har haft tre försök tidigare och det gick skit. Det senaste hade jag innan jul nu och fick tillbaka resultatet idag. Det värsta är att det är olika saker jag misslyckas på hela tiden >_<

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[WickedAlly]
0

#6 Eftersom du läser på distans så antar jag att du inte haft tillgång till lärare någon gång alls? Matte B är tungt om man inte har genomgångar.

På youtube finns det mattevideos där de visar olika formler och hur man räknar, kanske kan hjälpa en bit på vägen i alla fall.

http://www.youtube.com/user/Matematikvideo

Swadika
0

#7 Nepp jag läser inte distans utan har lärare som hjälper mig ibland.

Saken är den att vi hade matte B vårterminen förra året, och då klarade jag den inte. Jag har inte haft någon matte detta år alls, men det är svårt att försöka läsa matte utanför det vanliga schemat vi har, när jag är ledig har matteläraren lektion och tvärt om. Vi är en väldigt liten skola så vi har bara en mattelärare

Tack för videon btw, ska kolla på den och se om jag förstår något

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Stephanie
0

#6 Problemet är att om man har fastnat så kan det vara svårt att ta sig loss. Då är det lätt att stå och trampa på samma ställe hur mycket tid man än lägger ner.

Vad är det för något du håller på med nu i matten?

Stephanie
2

Enligt din profil bor du i Norrköping, har du testat att gå på Mattecentrum? Det är som workshops där alla kan gå dit och sätta sig och plugga matte, och få hjälp av volontärer Glad Tyvärr är det bara två timmar i veckan i Norrköping - torsdagar mellan 17-19, och de börjar först på torsdag nästa vecka. Men det kan ju vara något att ha i åtanke. Har du möjlighet att gå dit så skulle jag samla ihop ett antal frågor/delar som du har extra svårt för, och fråga där.

Swadika
0

#9 hela B kursen egentligen. Jag kommer att få göra liknande ett nationellt prov så det är lite utav varje

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Stephanie
0

Ok, fråga på om du vill få nåt förklarat. Vi kan säkert hjälpa dig här också Glad

[WickedAlly]
0

#8 Hm, då missförstod jag dig nog i #2 då.

Han är väldigt pedagogisk han som förklarar, på högersidan kan du välja matte B och så finns det sju videor där :)

Swadika
0

#13 nog jag som förklarade dåligt i #2, jag menade mest att jag försökt hemifrån utan lärare :)

Jag lär fråga x) Men det är alltid lättare när man har någon som sitter bredvid en och verkligen försöker banka in det i huvudet på mig. Får kolla på videorna samtidigt som jag kollar i in matte bok :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Stephanie
1

Ja, givetvis är det enklare. Därav tipset om Mattecentrum Glad

Swadika
2

Missade helt #10, får kolla in det :) Det är rätt nära där jag bor och min kompis går på det gymnasiet där de hålls. Ska prata med henne ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Stephanie
0

Det låter som en bra idé!

[Rakach]
0

Jag kuggade i Matte B och har fortfarande inte tagit tag i att få det godkänt. Ska göra det denna våren på egen hand.

Allt jag kan säga är att det är otroligt mycket värt att få den färdig i skolan nu när du ändå pluggar. Ångrar mig så att jag inte la ner lite extra energi och klarade det, för det är så lätt att det släpar efter en när man slutat gymnasiet.

Ta i nu de sista månaderna och försök göra den färdig. Det kan kännas svårt nu, men det kommer kännas bra när det är färdigt. Ta all hjälp du kan få från internet eller någon som är duktig på att förklara.

Denna sidan är bra och kanske kan hjälpa dig också:
http://matteguiden.se

Lycka till.

Gurky
2

Vad jag vet så behöver man inte gå om en kurs, utan du kan bara göra ett prov på ditt gymnasium om det är ok med dom. Jag läste "fel" linje och pratade med min gamla gymnasielärare och fick komma dit och göra ett prov så fick jag det betyget i ämnet.

Om det är någon som behöver hjälp i matte A-E så är det bara att fråga här på iFokus eller lägga till mig på skype (pluppmupp, brukar vara online väldigt ofta), tycker det är kul att hjälpa folk med matte. Generellt sett handlar det inte om att folk är "dåliga" utan att dom övertänker problemen :)