Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 3127 ggr
HumlanochJuvel
9

Muntliga NP

Hej,

Jag ska ha redovisning i muntliga nationella proven och temat är värderingar (häftet vi fått heter hissa eller dissa). Vi ska då skriva och hålla ett fem minuter långt tal, jag har skrivit ett tal men undrar om någon som kanske redan gjort detta prov kan läsa igenom och se om jag kan ha det så eller om jag ska ändra på något??
(Vi ska även helst ha någon stilfigur med så det är bra om du som läser igenom vet vad stilfigurer är).

Kan du tänka dig hjälpa mig med detta? Skriv isåfall i tråden så skickar jag mitt tal till dig via PM. :)

(Tacksam för hjälp omgående då vi ska ha detta snart..^^)

[Moa-]
0

Vilken kurs är det och vilket betyg siktar du på?

HumlanochJuvel
0

#1 Det är svenska B. (Bara jag får G så är jag nöjd :-) )

[Moa-]
0

Okej, om det räcker med att du får det genomläst till imorgon så kan jag läsa igenom det åt dig.

Dock är det inte bara innehållet utan även framträdandet som betygssätts, så det gäller att tänka igenom även hur du framför det… =)

Dock tror jag det skall en del till för att någon skall underkännas, men högre betyg är väl en trevlig bonus antar jag? =P

HumlanochJuvel
1

#3 Okej, jag PM:ar talet till dig nu så får du gärna läsa igenom det om du hinner :-)

Ja, men framförandet blir inte helt lätt då jag tyvärr har talångest :( Men får försöka och göra mitt bästa helt enkelt.. ^^

[Moa-]
0

Tänk på att använda retoriska frågor och konstpauser. Även om publiken är dålig på respons och det känns töntigt och jobbigt så ger det bra betyg… Att köra igenom talet flera gånger för att måtta tiden och sedan tänka på att tala extremt långsamt vid framträdandet, för då talar man som regel snabbare än i vanliga fall, även om man själv ej uppfattar det så.

Det kan vara jobbigt att tala inför folk, men det är lärorikt och viktigt! =)

HumlanochJuvel
0

#5 Tack för tipsen, ska försöka tänka på det :)

[mettte]
0

Hur gick det? Glad

HumlanochJuvel
1

#7 Alltså det kändes inte alls bra när jag gjorde det.. :/ Men det gick verkligen bättre än vad jag hade förväntat mig. På muntliga NP fick jag VG- (skriftliga fick jag VG)

:)

[mettte]
0

Vad pratade du om? :)

HumlanochJuvel
0

#9 Typ lite om varför vissa använder våld. Fast dom sa att jag skulle haft tydligare koppling till Hissa/Dissa som var temat (men det är jätte skönt att NP är avklarat iaf.) ^^

[mettte]
0

Okej! 
Jo jag kan förstå att det är skönt :)

Kan man kanske å läsa talet? :)

HumlanochJuvel
0

#11 Ja, det kan du få(tror jag har kvar det..). Skicka ett PM så PM:ar jag dig det :)