Studielån i klumpsumma?
Börjar på komvux nu på måndag, ska läsa igen gymnasiet, och har bokat ett möte med syv samma dag men hör även efter här.
Jag har ansökt om studiebidrag, men skulle behöva ta ett lån för att kunna betala av några räkningar jag ligger efter med samt att köpa ny dator. Ska börja studera på distans så det är viktigt att datorn fungerar korrekt, min dator kraschade dessvärre igår men har fått låna en av brorsan tillsvidare. Måste dock köpa en ny. Typiskt att allt händer precis när man äntligen ska ta tag i studierna -.-
Har räknat ut att jag skulle behöva låna runt en 20tusen. Går detta att få i en klumpsumma eller hur funkar det? Har aldrig behövt studielån innan och kan därför ingenting om hur det fungerar.
Skall du läsa på högskola/universitet i Sverige så betalar CSN ut pengarna månadsvis. Skall du studera utomlands så ges dock pengarna ut i en klumpsumma.
"När kommer pengarna?
Svar:
Du får pengarna när
- du skickat in din ansökan
- CSN fattat ett beslut om att du får studiemedel
- skolan rapporterat att du börjat läsa
- du skickat in en studieförsäkran.
Pengarna betalas ut i förskott för fyra veckor i taget. Den första utbetalningen för terminen sker i samband med att du börjar studera. Denna utbetalning kan gälla mellan en och sex veckor. De följande utbetalningarna får du kring den 25:e varje månad." CSN
Och det är ju ingen god ide betala räkningar som man kommit efter med genom att ta lån brukar vara en inkörsport till en skuldfälla. Jag föreslår att du fortsätter låna dator tillsvidare och försöker hitta ett extrajobb och tjänar ihop pengarna för 20000 får du ju inte från CSN och ju mindre lån du kan ta desto bättre är det ju för dig längre fram för lån ska ju betalas tillbaka och det tillkommer ränta + andra avgifter det är ju inte gratis låna pengar man måste ofta betala en hel del.
Jag pluggade för ett par år sedan tog bara bidragsdelen + jobbade i butik varje lördag och jag fick ungefär samma summa per månad som om jag skulle tagit lån så det går rätt snabbt tjäna ihop den summa CSN brukar bevilja i lån det är ju inga jättesummor de delar ut.
Ser nu att du skrev komvux, dock gäller samma regler kring belopp och utbetalning som vid högskola om du är över 20 år.
Jag läser högskola, behöver lån för att kunna alla räkningar, böcker osv, går inte med bara studiebidraget. Och kan inte bo hemma, för skolan ligger 6 mil enkel resa iväg.
Men vet inte hur det är på komvux om man köper egna böcker osv?
Men man får det utbetalat var månad, inte i en klumpsumma.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åsa S; för att kunna leva drägligt anser jag att det fordras både bidrag, lån och extraarbete… Dock beror det lite på vilka krav som föreligger på kurslitteraturen och vilken hyra du har på bostaden…