Studier iFokus

Studier

Etikett: 19-studieflykt-off-topic
Läst 1260 ggr
Niklas
0

Motion och hjärngympa i stället för tv

"De senaste rönen om livsstil och risken att insjukna i alzheimerdemens indikerar att inte bara intellektuell aktivitet utan även fysisk motion tycks kunna förebygga sjukdomen.

All form av fritidsverksamhet tycks minska risken att insjukna i Alzheimers sjukdom - förutom TV-tittande som ökar risken, ju fler TV-timmar per dag desto större risk."

Professor Lars-Olof Wahlund vid Karolinska Universitetssjukhuset har studerat möjligheterna att minska risk för alzheimer genom olika typer av aktivitet. Han har kommit fram till att all typ av fysisk och psykisk aktivitet minskar risken att drabbas av alzheimer. All aktivitet utom tv-tittande. TV-tittande ökar risken.

Inte så förvånande tycker jag, eftersom tv-tittande är passivt och inte låter hjärnan arbeta. Det som inte används slutar fungera. Det lärde jag mig med min gamla bil.

Livslång hjärngymnastik kan förhindra alzheimer

I slutet av artikeln finns denna rekommendation:

"Kan man rekommendera allmänheten något speciellt utifrån dessa fynd? Ja, samma livsstil som förebygger hjärt- kärlsjukdom tycks kunna förebygga alzheimer - dvs fysisk motion men även »intellektuell motion« är säkert värdefullt som skydd mot alzheimer."

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

tillalex
0

Det där tror jag också på! Känns rätt självklart, tycker jag.

Undrar om Sudoku är början på en ny trend? Ät rätt, motionera mera och börja hjärngympa. Kniiiiip!

Var hamnar dataspel på ansträngningsskalan? Visserligen är man mer aktiv än vid TV tittande men så värst klurigt brukar det ju inte vara. Mest reaktionen som motioneras men det är väl inte helt fel.

Niklas
0

Bra fråga. Tv-spel kan vara väldigt olika saker. Det finns spel som borde vara tillräckligt hjärngymnasticerande för att göra nytta. Vad du gör påverkar ju vad som händer och vilka utmaningar du ställs inför. På det viset är det helt olikt tv-tittande.

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

Hur är det med att häcka framför iFokus…? Flört

Niklas
0

#3: Jag skulle bli förvånad om det inte har höjt din IQ med 10 poäng och du kommer att leva ett långt och hälsofyllt liv. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

:-) Säkert!

Saber
0

#1 Det beror ju help på spel. Kan ju vara ett FPS. eller ett puzzel spel(seventh guest)?