Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 749 ggr
johan
0

Snabbläsningsfråga

Jag har precis läst klart Niklas bok om Snabbläsning och blivit inspirerad att komma igång att öva. Det var dock en grej som jag inte riktigt uppfattade, som jag tror att jag kan ha nytta av…

Niklas skriver att han brukar följa texten med en penna för att hålla lästempot med pennan. Det jag funderar på är om du hålla pennan som en linjal under aktuell rad, eller om du pekar med spetsen på de ord du just läser?

För övrigt måste jag säga att jag är imponerad över hur Niklas skriver. Det är lika enkelt språk som om det vore en barnbok, men det blir aldrig idiotförklarande eller övertydligt.

Mvh // Johan

Niklas
0

Tack Johan, jag har ansträngt mig för att språket ska hamna på rätt nivå och jag har fått hjälp av duktiga människor i min omgivning med att arbeta bort "ojämnheter". Den tryckta versionen är den tjugonde av alla jag skrev. :-)

Jag håller farthållaren (pennan) som när jag skriver och pekar under raderna när jag läser. Jag flyttar pennan med jämn hastighet rad för rad. Under de ord jag just läser alltså.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Bra fråga. Det är inte alltid man ser vad som är oklart när man själv vet vad det handlar om. Tur att det finns andra som vågar fråga så att man kan bli tydligare  =)

Tom