Studier iFokus

Studier

Etikett15-csn
Läst 4824 ggr
dragonstar
2012-10-26 16:26
0

Detta med studielån?

Jag har börjat studera en 2 årig utbildnign och har framm tills nu varit heltidsjuksriven. jag ska ansöka om vilande aktivitetsersättning men jag måste nu leva på CSN.

Jag har förstått det som att jag får 2200 i månaden och att resten blir lån.

Min hyra är på 3100 dessutom kostar utbildnigne 8000 per termin och så ehöver jag ju pengar för mat kläder och annat.

Problemet är att jag är superräd dför att ta lån, vad händer om jag inte klarar av att jobba efteråt? Att jag inte får jobb?

Hur mycket ska ma nbetala tillbaka per månad?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Fridaaaa
2012-10-26 16:29
0

Pluggar du heltid? 
Man var 2700 kr/månad ungefär om man pluggar heltid, men man måste vara utskriven från af för att få CSN, det var både jag & min pojkvän tvugna.

Hur mycket man betalar tillbaka per månad är olika beroende på hur mycket lån man har osv.
Brukar gå att ordna :) Man gör en avbetalningsplan :)
dock får man ju inget under sommaren :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dragonstar
2012-10-26 16:36
0

Jag är inte med på arbetsförmedlinge alls, får penar från FK.

Jag studerar heltid i två år. Det är en keramikutbildnign så jag tror att den räknas som arbetsföreberedande.  Men ka näven vara en förberedande för högre studier Tex Konstfack.

Fridaaaa
2012-10-26 16:57
0

#2 Ok trodde man var tvungen att vara inskriven på af för att få pengar på AF? :) Det var jag tvungen när jag hade gått ut skolan :)
Ok hör med CSN annars? :)

dragonstar
2012-10-26 17:08
0

Jag får inga pengar från arbetsfrmedlginen får från försäkrningskassan. Heltdisjuksriven =)

Fridaaaa
2012-10-26 17:48
0

#4 Naj jag fick inte från AF heller, utan från FK ;) Men var tvungen att vara inskriven på AF för att få från AF, men kanske gäller olika? :D
Men hade jag varit dig hade jag ring CSN och pratat. Dom jag pratat med där har varit trevliga :D

dragonstar
2012-10-26 18:17
0

Ringde och den jag bratade med var inte alls så trevlig, sa bara att de ma nlånar måste betals tillbaka och att jag får ansöka för att se vad ajg får.

Så ska göra en ansöknign att skicka in.

Fridaaaa
2012-10-26 18:18
0

#6 Ok hmm för jag har pratat med lite olika och dom har varit trevliga :)
Finns otrevliga lite vart stanns tyvärr.
ok hmm

dragonstar
2012-10-26 18:19
0

#5 hmm förstår inte vart du alls får AF jag fick aktivitetsersättning inte arbetsersättnign. =)

Fridaaaa
2012-10-26 18:21
0

#8 Jag fick med aktivitetsstöd som det hette, inte arbetsersättning :)

dragonstar
2012-10-26 18:40
0

Okej, men jag var inte med i Arbetsförmedlingne men jag förökte aktivera mig via Fenix utåtriktad..

Fridaaaa
2012-10-26 18:43
0

#10 Aha okej :)

Åsa S
2012-10-27 06:55
0

Om det går så brukar det löna sig ta ett jobb ex. i en butik det är bra OB på helgerna när jag pluggade heltid så jobbade jag på lördagarna+ mer då det var lov och jag klarade mig på det + studiebidraget även om det var knapert. Orkar man inte jobba så mycket kan man ju jobba 1-2dagar i månaden el dyl då kan man ju minska lånebiten något.

dragonstar
2012-10-28 11:51
0

Har faktiskt funderat på att jobba men måste vänta lite. Jag har gått från heltidsjuksriven till heltidstudier denna månad så det är lite för myckekt omställnignar för att jag ska orka med jobb.

Men bra ide =)  Sen har tyvvär inte jag lov som många andra har. har 3 veckor jul och sen ommarlovet inget mer.

[Moa-]
2012-10-29 21:16
0

dragonstar; studerar du på högskola/universitet har du som regel ett "lov", sommarlovet, över jul ges ofta inget ledigt alls, de dagar som ej är röda eller schemalagda är vikta åt självstudier.

Som sagt, var inte rädd för studielån, om du tror att du kan få ett arbete och klara ett yrkesliv efter dina studier.

Fridaaaa
2012-10-29 21:24
0

#13 Jullov har man ej på högskola, däremot brukar dom i regel ha hemtenta, omtentar osv då :)

[Moa-]
2012-10-29 21:26
0

Fridaakesson; terminen bryts ca 20/1, så även ordinarietentamen ligger i regel strax efter jul för majoriteten av kurser/program…

Fridaaaa
2012-10-29 21:28
0

#16 Jag vet hur det fungerar, hur våra kurser är upplagda, likaså med omtenta osv :) Det ligger lite olika. Men vi kommer bland annat ha hemtenta och även 1 omtentatillfälle runt jul och början på nästa år.
Så det behöver du inte berätta för mig :)

[Moa-]
2012-10-29 21:30
0

Jag talar om hur det är generellt och för majoriteten. Det finns ingen garanti att examinationen sker i form av hemtenta.

Fridaaaa
2012-10-29 21:30
0

#18 Nej det vet jag och det sa jag inte heller. Skrev I REGEL! :)

[Moa-]
2012-10-29 21:35
0

Fridaakesson; och jag anser att det i regel och i majoriteten inte är hemtenta över jul… Så där skiljer vi oss åt. =P

Ingen jag känner har haft detta, trott vitt skilda inriktningar på studier, däremot är det säkert så att det förekommer och att vissa har så, dock anser jag ej att det går att säga att det är så i regel…

Det vi däremot är överens om och som faktiskt är avgörande är att studierna sträcker sig även över jul och nyår… =)

Fridaaaa
2012-10-29 21:38
0

#20 Dom jag har pratat med har allesammans haft hemtenta över jul och självstudiedagar, tror det är vanligast, och alla dessa har gått olika på högskola ;) 
Ja man har inget lov under jul och nyår tyvärr menmen :)

dragonstar
2012-10-30 12:40
0

Nej inga tentor det är en praktiskt lagd utbildning. Har inga prov utan bar avissa genomgångar.  och att få ett jobb efter utbildningen nää det är att tillverka ett jobb i såfall som egen företagare tror jag.

[Moa-]
2012-10-30 15:23
0

dragonstar; du skall läsa två år, offra din tid under två år av ditt liv och ta studielån under denna tid, utan att se det som troligt att få ett arbete som resultatet av detta? Ja, i sådana fall skulle jag kraftigt avråda både från studier och låntagande…

Varför skall du läsa denna utbildning? Varför inte läsa något som kan ge dig ett arbete i sådana fall?

dragonstar
2012-11-04 13:18
0

Därför att detta är vad jag vill göra, finns inget som passar mig som leder till arbete idag. Så jag går utibldnignen men unviker lånet.

[Moa-]
2012-11-04 13:27
0

Ja, jag skulle faktiskt inte rekommendera att ta lån till något som ej kommer att leda till en inkomst i framtiden.

Mår du bra nog att studera skulle jag rekommendera att studera något som ger ett yrke som du kan få en framtida inkomst ifrån, även om det inte är ett rent nöje så kan det vara utvecklande och framför allt positivt för framtiden.

dragonstar
2012-11-04 13:34
0

Jo jag förstår vad du menar… Men kan inte komma på vad det skulle vara.

[Moa-]
2012-11-04 14:02
0

dragonstar; vad som helst? Jag vet inte riktigt vilka problem det är du har/har haft tidigare.

Men vanliga önskade yrken som är relativt enkla att komma in på utbildningen till brukar vara lärare, sjuksköterska och liknande… KY-utbildningar är annars bra, de brukar vara kortare och ha koppling till arbetsmarknaden och därmed enklare ge arbete…

Åsa S
2012-11-04 14:16
0

Är ju väldigt få på arbetsmarknaden idag som jobbar med nått de tycker är kul och som de när de var unga ansåg passade dem, vill man kunna betala hyran och ha mat på bordet kan man behöva titta på jobb som kan verka ok även om det kanske inte är vad man drömmer om man måste tänka på var det finns möjligheter hitta jobb. Är ju inte så att de som jobbar på städfirmor och liknande drömde om att städa när de var tonåringar men det var där de lyckades få jobb.

Åsa S
2012-11-04 14:16
0

Är ju väldigt få på arbetsmarknaden idag som jobbar med nått de tycker är kul och som de när de var unga ansåg passade dem, vill man kunna betala hyran och ha mat på bordet kan man behöva titta på jobb som kan verka ok även om det kanske inte är vad man drömmer om man måste tänka på var det finns möjligheter hitta jobb. Är ju inte så att de som jobbar på städfirmor och liknande drömde om att städa när de var tonåringar men det var där de lyckades få jobb.

dragonstar
2012-11-04 14:33
0

Det är o ena sidan sant men jag har inte den energi att uppringa att jag klarar av att jobba med något osm itne intreserar mig.  Jag suterar Keramik. Jag kan från de viaderutbilda mig till konstnär, lärare, och även ta andra inhoppningsjobb. I dagens samhälle passar inte mig.

Jag har flera oliak saker som lett till mig sjuksrivnign men ka nju lägga till At jag har diagnoserna Bipolär hypomani och Panikångest.

Fridaaaa
2012-11-04 14:34
0

#27 och #28 Dock ska man inte studera och ta lån till någon man känner att man inte klarar eller vid studera, då blir det extremt tufft att klara det.

#30 Kollat på bland annat studera.nu på utbildningar? :)

[Moa-]
2012-11-04 14:47
0

dragonstar; hur fungerar det med barn? Jag tänker om du kan bli förskolelärare eller liknade? Jag är ledsen, och det är ett krasst synsätt på saker, men ibland får man göra saker även om man inte mår bra av det hela tiden för att det leder till något bättre i slutet. De flesta är någon gång under studietiden slutkörda, stressade och mår allmänt dåligt, men det gäller att bita i och ta sig igenom det.

Fundera på hur du ser framtiden, finns det något yrke som du tror du skulle klara av? Har du tänkt försörja dig själv eller har du lagt ned den idén?

Klarar du en utbildning med andra människor och den strukturen så är min subjektiva känsla att det faktiskt bör finnas något yrkesval som är rimligt. Absoluta majoriteten studerar inte för viljan utan för att kunna överleva på ett rimligt sätt i framtiden.

dragonstar
2012-11-04 14:50
0

jag har tänkte mig att jobba med konsten, Men på vilket sätt har jag inte bestämt ennu. har inte heller bestömt om jag kommer ha ett brödjobb bredvid.

[Moa-]
2012-11-04 15:01
0

Har du någon verksamhet inom konst igång? Har du tidigare tjänat några pengar på det?

Tyvärr så är ju konst som sång eller ridning, något som för många får stanna som fritidsintresse och ej håller för yrkesverksamhet…

dragonstar
2012-11-04 15:07
0

Jag har inte fösrjt mig på det men hargått det i gymnaiset och ställt ut. Det kommer lösa sig =)  Jag känner det på mig har hittat rätt väg.

Jojaton
2012-11-06 14:55
0

Hur funkar det att inte läsa heltid (bara enskilda kurser) och vara under 20 och samtidigt vilja ha studiebidrag? Går det?

Jag vill inte låna, har lite jobb som fortsätter över våren, och om allt går som jag vill börjar jag plugga en-tre halvfartskurser till våren - men hade inte dött av lite extra pengar i månaden då jobbet kan vara lite osäkert vad man får varje månad, ena månaden kan man jobba asmycket och nästa inget alls typ.

Johanna - Instagram

Fridaaaa
2012-11-06 15:11
0

#36 Hur mycket du får i bidrag och hur mycket du kan låna är baserat på om du läser 100%, 75%, 50 % eller 25% :) Du får mindre om du läser under 75%, och 2700kr ungefär är det om man läser heltid. Så blir inte så mycket då.

[Moa-]
2012-11-06 15:41
0

Jojaton; det beror på om du tänker läsa en godkänd eftergymnasial utbildning, eller vad för typ av kurser det är du vill läsa… Olika regler för olika utbildningar och olika omfattningar.

Jojaton
2012-11-07 08:57
0

#38 Okej, var tar man reda på det då, jag har jättesvårt att hitta information om det.. :)

Johanna - Instagram

Fridaaaa
2012-11-07 08:58
0

#39 Går du in på studera.nu och csn.se så står det mycket där :D

[Moa-]
2012-11-07 11:06
0

Jojaton; vart har du hittat kurserna som du vill läsa? Är det på ett universitet, KY eller komvux?

Jojaton
2012-11-07 11:18
0

#41 Det är kurser på Lunds Universitet, Högskolan i Jönköping och Linnéuniversitet, har hittat dom via studera.nu. Det är halvfartskurser (7,5 och 15 poäng) inom musik och fotografi.

Johanna - Instagram

[Moa-]
2012-11-07 11:22
0

Jojaton; då är det på eftergymnasial nivå som du skall läsa, hur många poäng är det totalt? 22,5 eller 30 hp?

Jojaton
2012-11-07 11:32
0

#43 Kommer jag in på alla blir det 30 hp.

Johanna - Instagram

[Moa-]
2012-11-07 11:36
0

Jojaton; "Studiemedel - grundläggande krav

• Du uppfyller ålderskraven. Du får studiemedel till och med det år du fyller 54 men rätten att låna begränsas redan från 45 års ålder. För gymnasieutbildning finns det också en nedre åldersgräns på 20 år.
  • Du studerar på en skola eller utbildning som ger rätt till studiemedel.
  • Du studerar i tillräcklig omfattning (minst halvtid, 50 procent).
  • Du studerar i minst tre veckor." CSN

Då måste med andra ord först veta vad du skall studera och i vilken omfattning. 30 hp/termin motsvarar heltidsstudier, 15 hp/termin är halvtidsstudier och det som är kravet för att få studiemedel.

Eftersom det gäller eftergymnasialnivå så gäller inte 20 årsgränsen ovan.

[Moa-]
2012-11-07 11:39
0

Jojaton; tänker du då läsa samtliga kurser om du kommer in på dem? Då motsvarar detta en termins heltidsstudier, vilket ger ett studiebidrag på 2796 kr/4 veckor. CSN

Jojaton
2012-11-07 11:43
0

#46 Tack så jättemycket!
Ja, kommer jag in på alla kommer jag läsa alla.

Johanna - Instagram

[Moa-]
2012-11-07 11:48
0

Jojaton; lycka till med studierna och hör av dig om du undrar något annat! =)

Elena-Maria
2012-11-13 22:16
0

Har du ingen inkomst får du nedsatt belopp att betala tillbaka. Så jobbar du inte och inte tjänar nåt kan du ju inte betala. De skriver ner beloppet och när man i så fall börjar jobba får man börja betala tillbaka.

Fred och god växt!

[Moa-]
2012-11-14 09:07
0

Dock blir lånet numera aldrig avskrivet så som det blev tidigare (och för ett fåtal ännu blir)…

Fridaaaa
2012-11-14 09:15
0

#50 Det blir det väl efter man fyllt 65 år?
Stod det på lappen jag fick från csn nu i sommar att man betalar tills man är 65 år.

[Moa-]
2012-11-14 15:53
0

Fridakeesson; vid 68 års ålder om du skött betalningarna de tre föregående åren. Det har dock varit tal om att detta skall helt avskaffas, hur långt de kommit i den utredningen vet jag ej. Jag trodde faktiskt att de hade tagit beslut om det.

"Lån efter 30 juni 2001 (annuitetslån)

Om du har detta lån är det i regel färdigbetalt i början av det år du fyller 68. Om du ändå har en skuld kvar att betala då, kommer vi att skriva av lånet. Du behöver alltså inte ansöka om att få det avskrivet.

Undantag

Det belopp du ska betala till CSN för ett år kallas årsbelopp. Om du vid 68 års ålder inte betalat dina årsbelopp för de senaste tre åren, kan du inte få hela lånet avskrivet." CSN

Fridaaaa
2012-11-14 17:58
0

#52 Ok för så sa inte CSN till mig nu i sommar och inte heller på lappen jag fick, där stod det som jag skrev och vid 65 års ålder.
Dubbla budskap som vanligt av dem suck

[Moa-]
2012-11-14 18:19
0

Avbetalningsplanen löper som längst fram till 65 års ålder, om du då inte betalat klart, på grund av nedsättning eller liknande, skall du betala vidare tills dess att du är som lägst 68 år. Det är lite olika saker beroende på vad man frågar om…

Vi får ge oss varsitt halvt rätt… ;)

Fridaaaa
2012-11-14 18:21
0

#54 Ja det får vi göra ;)
Krångligt det där med csn :P