Studier iFokus

Studier

Etikett08-studera-med-handikapp
Läst 3602 ggr
Bondkaka
0

Frågor ang studier till undersköterska

Jag har funderat på att studera vidare till ev vårdare/undersköterska och ska ut och göra en del studiebesök innan jag bestämmer mig, men vill ha svar på lite funderingar ang utbildningsinnehållet.

Jag har nämligen ännu svårt för blodprov, sprutor och liknande ting med just nålar.

Läser/lär man sig sådant inom undersköterskeutbildning/omvårdnadsutbildningen eller kan man välja bort just sådana kurser?

Jag skulle vilja jobba nämligen med människor som behöver råd och stöd, inom psykiatrin, personlig assistent, kontaktperson, vårdare eller liknande, men så är det just fobin för nålar som tar emot om jag verkligen klarar av en sådan utbildning.

Så har du läst till undersköterska/omvårdnadsprogram/psykiatriprogram så får du gärna dela med dig av vad ni gjorde både teoretiskt och praktiskt.

Tack på förhand! :)

Bondkaka
0

Och en annan sak jag undrar lite.. är man lika mycket "undersköterska" om man "bara" får G i alla kurserna man läser, jämfört med någon annan som kanske får VG-MVG i alla?

Frida
0

Du är "lika mycket" certifierad som de övriga som klarar utbildningen oavsett vad för betyg du får (så länge det är godkänt). Du kan dock inte välja bort obligatoriska kurser, men däremot finns det ofta en del valfria kurser beroende på vilken skola du läser.

Jag var, och är fortfarande, jättespruträdd. Jag tyckte till och med att det var extremt obehagligt att sitta med atrappen på armen när vi övade innan vår praktik på röntgensjuksköterskeprogrammet (riktiga nålar men man stack inte i varandra utan i en speciell atrapp som man fick sätta på armen så det skulle bli mer "verkligt", fanns ingen chans att sticka i den som hade atrappen på sig). MEN, jag hade och har fortfarande inga som helst problem med att ge sprutor eller ta blodprov på andra. Jag trodde att det skulle bli jobbigt men det var inte alls samma sak så det kanske är så för dig med. För med nålen i din egna hand är det du som har kontroll. Och eftersom du själv är rädd så vet du hur andra spruträdda patienter kan känna sig och det är en viktig del i att vara en bra yrkesutövare inom omvårdnadsyrken.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Bondkaka
0

Jag tror faktiskt jag hittat en perfekt utbildning för mig där jag slipper sprutor och annat läskigt för mig :)

Psykiatriutbildning på en yrkeshögskola :)

Bondkaka
0

Läste nyss kursplanen för den 2-åriga linjen och det stod att man skulle kunna utföra provtagning och undersökning, alltså säkerligen blodprov och andra nålrleaterade ingrepp :\

[Jhillhzan]
0

Hej!

Jag är inne på andra terminen, av tre, på undersköterske utbildning. Och vi har gått igenom nålar osv. Men om du nu har problem med detta så råder jag till att endast läsa psykiatri kurserna, att du håller dig till dem kurserna som är mest intressanta för dig :)