Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 3997 ggr
Silversak
2012-10-17 23:18
0

Hästutbildningar

Hej!

Jag har funderat på att läsa vidare inom "häst".

Jag har gått ut gymnasiet och försöker nu klura ut vad för utbildning jag vill gå. Hästar är något jag gärna arbetar med så tänkte att det hade varit kul att utbilda sig inom det.

Är det någon som har tips på hästutbildningar? Inte ridlärare och sådant, tänker mer på hästmassör och lite mer åt det hållet, rehabilitering av något slag om man kan säga så.

Hade helst inte velat behöva flytta… Men antar att det är väldigt svårt att komma undan då jag bor i Piteå. Distans kan jag tänka mig är svårt inom häst, kan tänka mig att det behövs mycket praktik inom vissa områden.

Tänkte även kolla om någon vet hovslagarutbildning i närheten av Piteå?

Hade varit suveränt om jag hade kunnat få en massa tips! :)

Tar även gärna emot tips på andra utbildningar inom djur.

Silversak
2012-10-24 15:31
0

Ingen som har något att säga..? x)

[Moa-]
2012-10-24 22:48
0

Tyvärr inget positivt jag skulle avråda från den utbildningsinriktningen då marknaden i majoriteten av Sverige är mer än mättad. Mycket få klarar att leva på det "yrket".

Hovslagare går det däremot rykten om att det är dags för ett generationsskifte inom, så där kan det finnas ett behov. Samt om du vill/orkar inrikta dig på stora tunga hästar så har du troligen en bra marknad, då majoriteten av hovslagarna vägrar dessa kunder.

"Skolutbildning
I Sverige finns idag sex skolor som bedriver hovslageriutbildning

Varje skola har lite olika krav på förkunskaper så gå in på respektive skolas sida för att läsa mer om deras utbildning samt vilka antagningskrav de har." Källa

Silversak
2012-10-29 20:52
0

Okej, jo har läst om att det är väldigt mycket just nu på de utbildningarna. Lite synd…

Hovslagare är något jag hade velat ha mer som "extraknäck" så får se hur det blir med den biten då.

Får kolla in skolorna och se hur det verkar.

[Moa-]
2012-10-29 21:03
0

Hoppas att du hittar något som du kan trivas med och som det finns marknad för i alla fall! =)

Silversak
2012-11-04 18:13
0

Jo det hoppas jag med, tack! :)

Linnea
2012-11-12 15:04
0

Håller med #2, de allra flesta områden är överfulla. Har du ingen gård där du kan ha en verksamhet så får du det tyvärr väldigt svårt. Det skulle vara hovslagare isf. Varför vill du ha det som enbart extaknäck? Är det att det ät slitsamt du tänker på? Var och en msåte avgöra hur många hästar man kan sko på en dag. En del tar hur många som helst och får sen (såklart) stora problem med ryggen.

Är du duktig, lyssnar på och diskuterar med kunderna om deras önskemål mm och du gör ett bra arbete så kan du också efter en tid ta bra betalt vilket gör att du inte måste sko massor med hästar för att kunna leva på din lön. Du kan ju såklart ha andra utbildningar också, ridterapeut, massör, kiropraktor mm som du kan kombinera med hovslageriet.

Om du nån gång blir massör, gör inte som många andra gjort - och tro blint på den som håller i kursen. En del påstår att massagen löser alla problem och som anser att man ska gå in för att få kunderna övertygade om att hästen och ridningen kommer funka jättebra bara massören kommer en gång/månad eller oftare.

Sanningen är den att massagen i sig löser ganska få problem, det är skönt och löser akuta grejer men i det långa loppet gör det ingen jättestor skillnad. Det som är bra med massagen är att du kan känna vilka muskler som är stela. Har du då kunskap om hästens anatomi kan du efter funderande och diskuterande med ägaren (kanske sett hästen i arbete) komma fram till varför hästen är stel på det viset den är. Då kan ni gemensamt lägga upp en plan för att få den bättre. Stelhet orsakas nästan alltid av ridningen. Så länge du rider hästen som du gör just nu så kommer hästen att vara stel som den är just nu, oavsett hur ofta den masseras.

Det är precis som med veterinären, man vill att han/hon ska behandla/få bort orsaken till problemen, inte bara symtomen.

Skynda långsamt så går det fortare.

Silversak
2012-11-13 13:36
0

#6 Tack för svar!

Jo, det är att det är slitsamt jag tänker mest på faktiskt. Det som jag hade velat ha som mer yrke eller hur man nu ska förklara är det som du nämde; massör, kiropraktor eller liknande. Men många hästutbildningar jag kollat på vill att man ska ha arbetat inom häst i 3 år innan man ens kan börja utbildningen… Nu kanske det inte är exakt så överallt men… :P

Nejdå, rätt logiskt att det inte löser allt, fungerar ju inte så på oss människor heller alltid. Tycker det är bra att du berättar det, för det blir ju lätt så att man litar helt på sin lärare och vad andra massörer säger, när man är ny iaf… :)

Linnea
2012-11-13 15:32
0

Varsågod är det nåt mer du undrar är det bara att fråga!

Skynda långsamt så går det fortare.