Studier iFokus

Studier

Etikett09-pedagogik
Läst 1728 ggr
johan
0

Frågvisa elever - dröm och mardröm i ett

Jag håller mycket utbildningar i diverse datorprogram, som Excel, SharePoint med mera. Dom gångerna det är absolut roligast att hålla kurs är när det är deltagarna som ställer mycket frågor och verkligen vill lära sig att jobba mer effektivt.

Nackdelen med dessa kurser är dock att det är svårt att få struktur och ett naturligt flöde. När frågorna haglar och de hoppar hej vilt åt alla kanter är det svårt att följa en röd tråd.

På ett sätt trivs jag klart bäst när jag får svara på frågor, snarare än stå och predika, men samtidigt känner jag mig då lite svamlig.

Har ni några bra tips på hur man kan hålla kvar den röda tråden, men ändå vara fullt flexibel och svara på frågor om ämnet?

Mvh // Johan

Niklas
0

Om jag vänder på det skulle jag säga att de bästa kurser jag har varit på, är de där läraren tar sig tid att svara på specifika frågor om verkliga fall. Interaktivitet är bra och ett tecken på att publiken är engagerad. Jag tycker mycket bättre om det än att stå rätt upp och ner och föreläsa.

Mitt tips är att du planerar så att det finns saker i slutet av kursen som är "moduler" du kan ta bort eller lägga dit beroende på hur mycket tid som har gått åt till frågor och sidodiskussioner.

För att det inte ska bli för spretigt kan du fånga upp frågorna när de kommer och be att få återkomma till dem när ni berör de områdena i kursen (om det inte är när de ställs). Många gånger ställs det frågor i början som får svar senare. Då går det ju bra att be dem ge sig till tåls en stund.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#1: Jag brukar också alltid prioritera att svara på frågor. Det finns inget mer tacksamt än att kunna förklara något då de har ett konkret problem som jag kan hjälpa dom att lösa.

När det är företagsanpassade kurser brukar jag ofta be deltagarna att ta med egna filer som de har problem med. Vi brukar ägna ett par timmar åt att bara förenkla och förbättra det som redan har.

Jag tycker det fungerar bra därför att jag vet att jag kan svara på, eller ta reda på svaret för, alla frågor de kan komma på. Det krävs en viss trygghet för att kunna be dom ta med filer som man själv aldrig sett tidigare.

Mvh // Johan

Tom
0

Jag håller med om att det ger mycket om man får svar på frågor. Problemet är bara när någon ställer för snäva frågor som bara är intressanta för den enskillde. Då vill jag att läraren ska säga stopp på ett vänligt men bestämt sätt.

Tom

AndersE
0

Jag har också jobbat som lärare och har samma erfarenheter.

Det gäller ju att balansera mellan att tillgodose frågarens intresse samtidigt som man ju ändå måste klara av sin "checklista". Men det är ju väldigt sällan som det upplevs belastande med frågvisa elever…

Oskar
0

Svårigheten ligger nog i balansen mellan att svara på frågor och att hålla sig till en kursplan. En bra lärare ska svara på kursdeltagarnas frågor men svaret ska vara så generellt som möjligt så att alla har nytta av svaret. Och är man en riktigt bra lärare så formulerar man svaret så att det automatiskt glider in i nästa powerpointslide. :)

Håller med Tom om att läraren inte ska svara på frågor som bara är intressanta för en deltagare. Det är ofta ett problem på kurser tycker jag, att det finns en person som ställer en mängd frågor som är direkt kopplade till något projekt eller arbetsuppgift på dennes jobb.

Oskar

Denna kommentar har tagits bort.