Socionom/Psykolog - svårt att komma in på?
Hej,
Är bara lite nyfiken på just det här om Socionom och Psykologprogrammen. Kollade på intagningspoäng och hur många platser och så vidare för HT12 och såg att betygen var galet höga. VT13 var det ju färre som sökte, men än så länge kan man ju inte se några poäng elr hur man nu ska säga.
Här borde det finnas folk som har sökt, elr som känner någon som har sökt elr som bara är allmänt smarta =) Så undrar, om det i regel brukar vara väldigt svårt att komma in på dem här programmen? Med svårt menar jag då att man måste ha högsta poäng möjliga för att vara konkurranskraftig eller beror det väldigt mycket på vilken termin man söker till? Jag kan ju till exempel tro att det är svårare att komma in på Höstterminerna då dem som går vidare direkt från gymnasiet söker första gången, men det är ju bara jag. Så vad säger ni?
NoOrdinaryGirl5; statistiken har du ju hittat så den kan du kolla och bedöma själv utifrån. Att göra högskoleprovet är alltid att rekommendera, då konkurerar du i två urvalsgrupper och ökar din chans för intagning.
Precis som du säger är det som regel på de flesta utbildningarna enklare att komma in på våren än på hösten. Dock är det många gånger mer omfattande nollning och på så sätt roligare att börja på hösten…
Socionom är det som regel ej så svårt att komma in på, psykologprogrammet är däremot svårare, detta då många som egentligen vill du läkare men tröttnar på att vänta på att bli antagen vid lottningen söker till psykolog istället…
Moa-: Högskoleprovet har jag gjort, kom på väldigt sent att jag skulle söka in denna terminen också så hann inte göra det igen som jag gärnat velat ha gjort. Men har gjort det en gång redan så.
Jag är inte direkt så glad i nollningen. Kom in på ett program som inte kändes rätt och hoppade nollningen, så just den aspekten känns helt onödig för mig.
Okej, tack så mkt för hjälpen, logiskt nu att det var så höga betyg på psykolog, men då är det bara hålla tummarna och vänta tills i december, tack igen :)
NoOrdinaryGirl5; okej, ja, resultaten blir oftast bättre om man får göra det flera gånger, men för mig skiljde det endast med 0,1 mellan första och andra gången, för vissa blir dock skillnaden större…
Lycka till med intagningen! Du får berätta sedan om du kom in eller ej! =)
Sedan kan jag tipsa om nollningen i alla fall, jag sa som du när jag började, men i efterhand så ångrar jag att jag inte var med på allt på nollningen och skulle gärna göra om den!
Jag går socionomprogrammet vid Lunds Universitet, jag har 18,90 i slutbetyg och kom in. Det är omöjligt att säga men visst krävs bra betyg och som tidigare skrivits är högskoleprovet att rekommendera 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Moa: Ja, tkr högskoleprovet är lite konstigt faktiskt. Finns vissa som är jättebra på just dem sakerna som är med på provet och dem har ju mycket "enklare" att få höga poäng. Men är man bra på Samhällsorienterade ämnen hjälper det inge vidare.
Tack! =) Ska jag definitivt göra, lite mer än en månad innan jag får reda på det. Håller tummarna.
Får nog tänka om lite då :D Har hört både skrämmande historier och bra, så aa får nog ta och gå utanför min "comfort zone" =) Tack för tipset.
Mia: Ja, det känns inte som om det är någonting man bara kommer in på sådär, men ja, bara att hålla tummarna antar jag 
NoOrdinaryGirl5; jag anser både och om högskoleprovet, flera av "mattedelarna" handlar om logiskt tänkande och ej om avancerade mattekunskaper, tolkning av statistik är i högsta grad relevant för samhällsbaserade utbildningar, så är även läsförståelse… Dock krävs lite tur och en bra dag, dock anser jag det långt mer rättvist och rättvisande än det subjektiva betygssystemet.
Hoppas att det räcker i alla fall och att du får en trevlig studieperiod! =)