Studier iFokus

Studier

Etikett: 04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1484 ggr
resc
0

Ny på högskolekurser! Hjälp?

Kan någon hjälpa mig?

Haha för jag vet inte riktigt vad jag pysslar med. Men insåg att jag hade velat plugga på distans till våren, och hittade en hel hög distanskurser som lät intressanta på studera.nu (& antagning.se) Men snacka om stressande att den 15 oktober varit och jag bara kan söka via sen anmälan!

Jag kan ingenting om att läsa på HÖGSKOLA? 
Gick ut gymnasiet 2009 och har jobbat sen dess..

Kan man söka till ett helt gäng vitt skilda kurser? Alla är på distans och helt internetbaserade, så det är ju från skolor i allt från Luleå till Gotland och Halmstad..

Ååh allt detta är så nytt för mig och jag känner att jag inte riktigt hinner läsa på om vad det innebär tillräckligt, eftersom tiden tickar!

Vad kommer jag ha för nytta av mina isåfall ev. högskolepoäng? Mer än att jag fått lära mig mer om sånt som intresserar mig.. Det är ju mitt skäl, men vad kommer det heta - rent på pappret - att jag pluggat? 

Hur funkar det? : /

Tacksam för svar!

Åsa S
0

Tror det är enklast ifall du ringer till skolorna och pratar + det är få kurser som är 100% på distans så kan också vara bra och ringa och kolla sånt för ibland måste man åka till skolan 1-2ggr under kursen för att skriva tentor, göra redovisningar etc.

Gick en distanskurs i uppsala stod ingenstans i ansökan man var tvungen åka dit 4ggr det året jag pluggade som tur är bodde jag inte så långt bort så jag kunde pendla över dagen, var inte tvungen bo på vandrarhem el dyl som en del av mina klasskamrater var tvungen göra. +Kursen jag gick gjordes i gruppform via internet så nej man kunde inte riktigt plugga och göra skolarbete bara när man själv kunde utan man var tvungen ta hänsyn till de som hörde till ens studiegrupp

[Moa-]
0

Om du söker på antagning.se, och klickar i distansutbildningar "utan sammankomster" så skall hela kursen gå att genomföra helt på distans.

Sen anmälan gör att du ej är med i den generella ansökningsprocessen, utan alla som ansökt i tid (och som är behöriga) kommer att få plats på utbildningen före dig, du får plats om det när alla andra är antagna finns platser över. (Jag har flera gånger fått plats på kurser på detta vis, så det är inte så hopplöst som det låter.) I vanliga fall kan du endast antas till 45 hp/termin, men inte heller detta gäller vid sen ansökan, utan du kan antas till samtliga universitet som vill erbjuda dig plats, och du får därefter sedan åter prioritera.

Vad det står på ditt CV väljer du själv, är det en kurs som är relevant för ditt framtida yrkesliv så skriver du dit den under utbildning, eftergymnasiala kurser.

Lycka till med dina studier!