HJÄLP! Studielån, tandläkare!
Hej! Jag har nu bestämt mig för att läsa till tandläkare, på Umeå universitet. Utbildningen är 5 år. Jag antar att det är väldigt krävande, och att man ej har speciellt mycket tid över för att ex. jobba för att slippa studielån?
Och mina föräldrar bor inte i Umeå, så kan inte bo hemma… även fast det är det klart billigaste…
Någon som gått tandläkarutbildningen och vet hur det är? Hur gjorde/gör du? :)
EmmaOlivia16; majoriteten av de som studerar på universitet tar studielån, se detta som en investering i din utbildning som kommer att betala sig i efterhand. Nu vet inte jag hur gammal du är, men att ens ha som "önskan" att bo hemma tills du är minst en bra bit över 20 år är enligt mig lite hämmande. Universitetstiden är enligt mig mycket givande och utvecklande, något som jag varmt rekommenderar! Varför vill du läsa just i Umeå om du ej har familjen där?
Hoppas att du kommer in på utbildningen och kommer att trivas! =)
#1 Moa
Tack!
Jag trivs inte i min familj. Det är en stor familj och jag har tre yngre syskon och ett äldre. Vi bor i Göteborg och varför just i Umeå… Dels för att jag och mina föräldrar ALDRIG kommer överrens om saker och ting. Sen har jag varit i både Kiruna, Luleå och Umeå väldigt mycket, och jag trivs väldigt bra i Norrland och har vänner där som bodde här i Göteborg förut. Något jag också vill är att bo i Norrland hela livet, så som jag känner nu i alla fall :)
Om det går försök hitta ett jobb det gör stor skillnad för ekonomin även om man bara kan jobba några dagar i månaden, går lättare lägga undan lite pengar så man klarar hyran och liknande under sommaren ifall man inte lyckas få sommarjobb för de pengarna man får från CSN ska ju även räcka över loven och det är rätt svårt få pengarna att räcka hela året ifall man nu inte har en jättelåg hyra.