Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 6236 ggr
Nilam
0

Matematik C - Hjälp med fråga

Hej,

Det finns ingen bättre förklaring i boken och min webblärare (läser distans) är inte mycket till hjälp.

Frågan lyder:

I en rätvinklig triangel är den ena kateten tre gånger så lång som den andra. Hypotenusan är 4,0 m längre än den längsta kateten. Beräkna triangelns omkrets. Avrunda ditt svar till tiotals meter.

Jag har försökt räkna med pythagoras sats, men får inte ut rätt svar. Kan någon ge en utförlig förklaring, ifall detta skulle komma på prov så vill jag förstå.

LinaIsabell
0

X^2 + 3X^2 = (3X+4)^2

Klarar du det nu?

LinaIsabell
0

Dvs, när du löst ut X så har du alla sidors längd. Och bör kunna räkna omkrets.

Michaela-N
0

#2 Jag tänkte också på det. Det där är pythagoras sats. Men frågan är hur man löser ut x:en då?

edit: nu kom jag på det. ska testa att räkna ut jag med

Sackum
0

Jag får ut ekvationen x^2 + 4,8x + 3,2 = 0 och att x sedan blir -0,8 vilket ju inte kan stämma (samma svar som du, TS, fick?). Kommer absolut inte på vad som är fel heller, jobbigt. :c

Michaela-N
0

#4 Jag fick svaret till -8, men det kan det verkligen inte vara.

Nilam
0

Svaret skall vara 10-tal.. så mycket vet vi ju.. Har som sagt provat pythagoras sats.. Men jag fick en omkrets på 105,5… :S

Hur får ni ett svar? Drar ni inte roten ur? Då får man ju två svar.

T ex

x = a +/- b

LinaIsabell
0

4X^2 - (3X+4)(3X+4) = 0
4x^2 - (9X^2 + 12X + 12X + 16) = 0
4X^2 - 9X^2 - 24X - 16 = 0
-5X^2 - 24X - 16 = 0

Har ni kommit så långt? Sedan finns det en formel i formelbladet/boken för att lösa dessa. Det ska generera två svar, vilket ett utav dem är rätt.

Det rätta svaret är ju då X, och bör läggas in i ekvationen:

X + 3X + (3X+4) = omkrets.

Michaela-N
0

Är omkretsen 32 m? Det var vad jag fick ut till slut.

Sackum
0

#6 Jag drar roten ur i pq-formeln, men eftersom det handlar om en geometrisk form kan inte svaret vara negativt och därför tar jag bara det positiva svaret. Har för mig att man kan göra så.. Oskyldig

#8 Hur fick du att x = 4? :)

Michaela-N
0

#9 Jag kan förklara om jag får det bekräftat att svaret är riktigt Glad

LinaIsabell
0

Jag har inte provat räkna så kan inte bekräfta något svar. Jag minns nämligen inte formeln på rak arm.

Nilam
0

Jag fick också fram 32, men det var inte rätt..

[WickedAlly]
0

Får det till 116, fast det var längesedan jag läste matte c nu :P

Nilam
0

Det bästa är om ni kan skriva ner hur ni kommer fram till era svar, för skulle det vara rätt måste jag kunna redovisa hur jag kommer fram till det.

32 och 116 var inte korrekt.

Nilam
0

Nu fick jag 38,72 som jag provat avrunda till både 38 och 39, men programmet säger fortfarande att det är fel.. Jag börjar tvivla på att det finns ett svar..

Nilam
0

Min systers make kom till undersättning! Svaret är 180 :D

Hinner inte skriva ner löningnen nu, min dotter vaknar just upp från sin tupplur :)