Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 4763 ggr
Emily72
0

Gymnasiet gör mig olycklig

Hej alla. För ett par veckor sedan började jag år 2 på gymnasiet efter sommarlovet, och jag känner bara så mycket ångest. Hela dagarna räknar jag bara tiden tills jag är ledig och får komma hem. Jag trivs inte alls i skolan, jag går dit med en stor betongklump i magen var dag. Men det är en ganska "eftertraktad" skola och jag vet att det finns många som gärna skulle ta min plats, och det gör mig ännu mer ångestfylld. Jag gillar inte lektionerna eller lärarna och det känns inte som att vi gör något effektivt. Det känns som att jag skulle få 100% mer gjort om jag läst gymnasiet hemma.. och jag gillar inte heller att vi gör så mycket grupparbeten alltid, det är väldigt svårt att få saker gjorda då tycker jag. Det känns som att jag bara härdar ut varje dag och det känns som ett sådant slöseri. Jag var lycklig innan, men inte längre. Jag har pratat med kurator och psykolog vilket ger mig lite hopp för stunden och gör att jag bestämmer mig för att vara positiv i fortsättningen, men efter en halv dag är jag tillbaka där jag började. Jag känner mig ignorerad, deprimerad och utstött… Och jag känner mig bara så fast där jag är. Jag menar, alla vet ju att det är galenskap att hoppa av gymnasiet, särskilt en sådan skola jag går i. Jag sover inte bra och jag är bara så fruktansvärt trött nästan konstant numera.. jag ser inte det roliga i mycket längre, för jag vet att jag måste snart till skolan och plågas igen. Vet att jag låter överdriven och jag har försökt hålla detta tillbaka, men det går inte. Och nej, jag är inte lat, jag vill lära mig saker och jag får nästan alltid höga betyg. Men första året på gymnasiet va tufft nog och nu inser jag att det definitivt inte kommer bli vare sig bättre eller lättare…

mikkan01
0

Det går inte att läsa vissa ämnen på distans då? Så slipper du vara där jämt och känna att du bara vill hem, jag har själv varit i den sitsen och härdade ut 1:an. Nu går jag i 2:an och ska läsa matte på distans i 3:an, annars har jag inga lektioner jag inte trivs på längre.

Jag kände att jag inte lärde mig något på att sitta i klassrummet och bara räkna ner minuterna. Därav mitt beslut Glad

~mikkan

Emily72
0

Så skolan ordnade åt dig så att du fick läsa matte på distans utan behöva byta skola eller något?

Det skulle vara perfekt om jag kunde få läsa hälften av klasserna själv hemma, eller liknande men jag tror inte att skolan skulle vilja ordna det åt mig. Jag oroar mig även för vad de andra i klassen skulle tänka om mig om jag bara skulle va där då och då..

mikkan01
0

Japp!
Bara att prata med studievägledaren så går det oftast att ordna, vissa lektioner är ett måste att gå på samt. visa upp vad man gjort och hur man tar sig vidare =)

Skolan ordnar det om du inte trivs och om dom har de resurserna, du verkar dessutom gå på en bra skola som borde kunna ordna sånt.
Vad dom andra i klassen tycker och tänker spelar ingen roll, du kan ju bara säga att det är skönare att plugga hemma, koncentrationen på topp o.s.v. Glad

~mikkan

Emily72
0

åh, det skulle verkligen vara underbart om det var så enkelt, men jag är tveksam får jag erkänna. Hur ska jag veta vad jag ska göra hemma? ska jag få sidor att läsa i böckerna av läraren? är inte närvaro obligatoriskt i skolan? … :(

mikkan01
0

Du kan ju alltid prata om det med din studievägledare som berättar och har svar på alla dina frågor=)
Jag kommer ha mailkontakt med min lärare då jag inte är något större fan av att prata i telefon. Detta sker kanske 1 gång i veckan eller mindre, då kollar vi bara av att jag kommit så långt som jag borde komma, om jag fastnat på något och behöver hjälp.
Vet jag att jag behöver hjälp så är det bara att dyka upp där han sitter=)
Prov görs i skolan för min del.

Här gäller bara att kolla i böckerna själv, visa upp att man gjort något, alltså behövs inte närvaro. Hur det fungerar med CSN har jag glömt kolla upp men det bör ju vara giltig närvaro fast man sitter hemma=)

~mikkan

Emily72
0

Okej, men jag bara undrar vad du sa till din skola? var det inte svårt att övertyga lärarna om att få jobba hemma? lovar att jag snart ska sluta ställa massa jobbiga frågor…

mikkan01
1

Jag gick till min studievägledare och sa att jag inte trivdes, varken i klassrummet, med läraren eller med tiderna vi skulle få (skulle egentligen läsa matte i 2:an). Det var han som kom med förslaget, att antingen läser jag på distans, går som det var sagt eller försöker få en plats i 3:an.
Valde självklart distans då det känns så mycket skönare, mer fritt liksom.
Lärarna behöver inget veta försän det är dags=) 

Dina frågor är inte jobbiga Flört

~mikkan

Emily72
0

Bra att mina frågor inte är jobbiga, för jag har fler hehe.. jo, jag undrar om du bara hade en lärare i med att du skriver "läraren". Jag har ju olika i varje ämne vilket kanske komplicerar allt en del? Och läser du allt på distans eller går du i skolan ibland?

mikkan01
0

Nej, jag har också olika lärare i olika ämnen men ska bara läsa matte på distans, därför jag säger läraren =)
Tror inte det komplicerar till något alls, det är ju bara att jobba hemifrån och kontakta lärare vid behov. Just nu läser jag bara 3 ämnen så dom tar jag i skolan, har ändå så korta dagar men när jag kommer upp i 3:an så läser jag matte på distans. Kommer bara gå till mattelektioner när det gäller prov. Jätteskönt om du frågar mig=)

Man behöver ju inte ta allting på distans utan typ ta de lektioner som är som mest jobbiga. Flört

~mikkan

Emily72
0

Det har du rätt i, tack för att du svarat på alla mina frågor :) har skickat ett mail till studievägledaren nu och hoppas på att jag kan få jobba lite hemma!

Nali
0

Får man fråga vilken skola du går i?