Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 2782 ggr
Niklas
0

Höjd IQ med syre

Hjärnan behöver syre. Ju mer syre hjärnan får desto bättre fungerar den. Syre kommer till hjärnan med blodet. Om man ökar blodflödet blir man, åtminstone tillfälligt, "smartare".

Hur ökar man blodflödet i hjärnan? Om jag inte visste bättre hade jag gissat att man andas djupt. Det är en början men det räcker inte med det. När kroppen inte tillförs nytt syre tolkar den det som att syrebrist är nära förestående. För att klara av en kortare syrebrist pumpar kroppen in extra mycket blod i hjärnan och därmed även syre. Om man håller andan tillförs hjärnan extra syre alltså. Några djupa andetag för att tillföra kroppen mer syre, följda av andhållning, tillför hjärnan mer syre och får den att fungera bättre.

I The Einstein Factor berättar Win Wenger om bland annat detta. Han rekommenderar att man tillbringar så mycket tid man kan i en simbassäng och håller andan. Det går förstås bra att bara hålla andan var som helst, men det är roligare att göra det när man dyker. En stund varje dag ger en långvarig effekt på hjärnan och tankeförmågan. Han betonar dock att man inte bör göra detta utan att först ha konsulterat en doktor som konstaterar att man är fullt frisk (precis som man måste göra när man ska ta dykarcertifikat).

Bland annat syrebrist orsakar att celler i hjärnan dör. Det sker naturligt. Med kraftigare syretillförsel till hjärnan kan man bromsa den processen och till och med stoppa den helt.

Det har gjorts vetenskapliga undersökningar som visar att intelligensen (IQ) stiger om man håller andan.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Det låter underligt att IQ:n skulle bli högre om man håller andan eftersom den IQ man föds med är den man dör med (i stort sett…)

Kan det inte vara så att prestationsförmågan ökar med ökat syre i hjärnan?

Kanske ordklyveri men jag kunde inte låta bli… :)

Tom

Niklas
0

Tja, vem vet, men de har mätt upp ganska stora skillnader i IQ efter övningar som de här. 10 poäng är mycket när det gäller IQ och jag har för mig att det var vad de brukade hamna på.

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

Jag tror att en god andningsteknik kan påverka otroligt mycket för hela kroppen.

Just detta låter dock ganska suspekt. Det måste vara relativt mycket korta perioder (om man inte ska tillbringa livet i poolen…) och det verkar märkligt att dessa korta stunder skulle få märtbar påverkan.

Niklas
0

Han rekommenderar faktiskt att man låter sina barn bada och dyka i pool i stort sett dagligen.

Med god andningsteknik, tänker du på yoga eller något annat då?

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

Ja, i yoga poängterar man ju andningen mycket. Långa och djupa andetag. Jag hörde en yogi säga att vårt liv är utmätt i andetag - vi har ett visst antal till förfogande… ;-)

Och ja, jag märker själv hur lätt det är att gå omkring med spända muskler och göra korta, grunda andetag… När jag kommer på mig försöker jag stanna upp, slappna av i kroppen och ta några långa, djupa andetag.

Och jag kan köpa att det är positivt för hela kroppen - inklusive hjärnan.

Men även om jag inser logiken med att kroppen prioriterar hjärnan vid upplevd syrebrist så känns det orimligt att de korta stunder man kan ägna åt detta skulle ha effekt…

Niklas
0

I boken säger han att han har gjort vetenskapliga tester som kom fram till det resultatet. Fast effekten är antagligen kortvarig om man inte fortsätter med övningarna.

Vänliga hälsningar

Niklas

Saber
0

#1 Jag är inte riktigt säker på att IQ som vi idag mäter den bestämms när vi föds!  Mycket kan läras upp och med en stimulerad tanktesätt  kan man få högre resultat på iq test. Tror du att vi natruligt blivit  10(15?) IQ smaratre i snitt de senaste 20 åren.

Tom
0

#7, Jag är inte heller säker. Det är ingen ;-)

Men jag ifrågasätter ändå om det är IQ:n eller prestationsförmågan som kan ökas?

Det spelar väl egentligen ingen roll eftersom det är prestationen som räknas i verkligheten.

Tom

AndersE
0

#8 Menar du prestation i praktiskt liv eller testresultat?

IQ är väl just ett testresultat. Och ganska omdebatterat därför att det inte är helt självklart vad som ska räknas - logisk, rumslig, språklig osv förmåga? Och hur ska dessa vägas?

Det är väl också därför man framför alternativa mätvärden. EQ t.ex…

Tom
0

Prestationen i livet är väl det som har betydelse. Det blir ju ungefär samma sak som hur jag klarar av livet. Att prestera bra på ett test betyder inte nödvändigtvis att du klarar dig bra i livet.

Det är trickigt det där med intelligens. Jag inser att jag skulle lära mig lite mer om IQ.

Tom

AktieTrader
0

Intressant. Jag tränade ganska mycket på att hålla andan länge när jag var liten. Det förklarar en del….
Som mina problem med att stava ;-)

Var det någon som som såg Vetenskapsmagasinet på svt där reportern tränade sin IQ? Han hade ett träningsprogram som han körde dagligen i 3(?) månader. När han gjorde om IQtestet så hade han 10-15 poäng högre.

Niklas
0

Det såg jag inte. Fanns det någon referensperson som gjorde samma sak fast utan träningen? Det vore kul att se hur stor den ökningen blev.

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

Alla tester har väl en inlärningseffekt?

När Flygvapnet införde DMT som test för flygförare fick dessa inte göras om. Missar man på DMT får man inte söka om - om man missar på något annat kan man söka om igen…

(Det har gjorts enstaka undantag för regeln)

Skälet att man inte får göra om är väl att man inte anses kunna förbättra personligheten, men man kan lära sig testet. De som fått dispens hade genomfört TM-meditation - det fanns en teori att sådan meditation kunde leda till en förbättrad personlighet / ökad möjlighet att klara testet.

Tom
0

#13, Vet du vilket av alla pilottester man gjorde som var DMT?

Tom

AndersE
0

DMT = Defence Mechanism Test 

Man fick se på bilder som visades en extremt kort stund och beskriva vad man såg. (Ja, jag har gjort den…)

Jag tror testen bygger på att man naturligt "tolkar bort" en del hot i omgivningen. Den här försvarsmekanismen ska vara "lagom stor" dvs vi ska inte bli rädda för vartenda tänkbart hot vi kan möta, men den får inte vara för stark så att vi hela tiden tolkar bort allt potentiellt farligt.

Att man började med DMT anses ha sållat bort piloter som var mer "haveribenägna". Som en del av testets utprovning körde man testet en period innan det togs i fullt bruk.

När man då bestämde sig för att man skulle använda testet så "groundade" man ett antal piloter som antagits trots dåligt DMT-resultat. Några av dem fick testa att köra TM (Transcedental Meditation) ett år och sedan göra om testet. Om de godkändes då fick de återgå i flygtjänst. Jag känner en sådan pilot.