Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 1961 ggr
Cazzos
0

Instuderingsfrågor om hund!

Hej! Jag har svarat på ett par instuderingsfrågor som jag fick av min lärare men jag behöver någons hjälp med en fråga. Och jag vill kolla så att ni hundkunniga tycker att mina svar duger Foten i munnen

Jag behöver hjälp med fråga 8 Glad

1. Hur gick det till när vargen blev människans hund?

Under stenåldern så fanns det vargar som var mindre rädda för människor och vågade sig fram när de fick mat av människorna. När människorna fått tillit för vargarna och vice versa så började man ha vargarna i byarna som vakthundar och senare i jakt och sällskap.

2. Varför passar människa och hund så bra ihop?

Människor har lärt sig mer om hundarnas beteende under åren och till skillnad från vargen så kan dagens hundar tyda oss och vårat sätt att vara, vårat beteende och kroppspråk, på ett unikt sätt.

3. Hur ska hunden vara för att vara en bra sällskapshund?`

En bra sällskapshund ska vara lojal och trogen till sin ägare.

4.  Vilket är det viktigaste man måste göra klart för varje hund från början?

Man måste göra klart för varje hund från början vem som bestämmer, eller vem som är ledaren.

5. Hur gör man för att hunden ska känna sig lugn och få sinnesro?

Man ska vara lugn själv och inte hetsa då hunden kan bli upphetsad av ens egna sinnesstämning.

6. Vad menas med rangordning?

Rangordning är en ordning inom en flock som beskriver vem som är högst i rang: alfa/ledaren. De som är lägre i rang är följeslagare.

7. Vid vilka tillfällen kan det vara bra med hundens rädsla?

Om hunden själv är i fara, t.ex. om den träffar på en varg så är det bättre om den flyr i rädsla än att den slåss med vargen.

8. Hur motverkar man att hunden känner för mycket rädsla?

-

9. Ge tre exempel på när hunden visar aggressivitet mot annan hund?

♦ Rest ragg
♦ Visar tänderna
♦ Höjer svansen

10. Hur beter man sig mot en hund som morrar mot en människa när den inte får?

Man ska korrigera hunden och bestämt visa tydligt att det är fel.

11. Vilket är hundens ”bästa” sinne?

Hundens ”bästa” sinne är luktsinnet.

12. Vilka övriga sinnen har hunden, och är de bättre eller sämre än människans?

Hunden använder sig främst av nos, ögon, öron. Det mest ”omtalade” är att luktsinnet och hörseln är flera gånger starkare än människans

moondancer
0

Det ser i stort bra ut, men du kan nog utveckla svaret på några av frågorna ( t.ex. 3, 4 och 8)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Cazzos
0

Nu har jag försökt utveckla lite på fråga 3 och 4 och så "brainstormade" jag på fråga 8 Glad

3. En bra sällskapshund ska vara lojal och trogen till sin ägare. Den ska ha viljan och intresset att lyssna på sin ägare, samt kunna skydda flockmedlemmarna.

4. Man måste göra klart för varje hund från början vem som bestämmer, eller vem som är ledaren, genom att belöna när hunden gör rätt och korrigera när hunden gör fel. Hunden kommer att tycka att det är roligare att vara med sin ägare när den får bra feedback och bli en bra följeslagare.

8. Man ska som sagt vara lugn själv och om hunden t.ex. blir rädd för fyrverkerier så ska man inte jaga upp hunden ännu mer genom att säga massa saker som hunden inte ens lyssnar på men som kommer att få hunden mer uppjagad och stressad. För hunden till ett enskilt rum där han/hon kan ligga någonstans där den känner sig trygg. Man kan vara bredvid och klappa (< belöning) när den inte visar rädsla

moondancer
0

Tror att du kan lägga till att en sällskapshund helst ska söka kontakt och vilja gosa också^^

Tycker det hela ser ganska bra ut. Vill du ha ännu mer hjälp kan du besöka något av hundforumen. Där lär du få MASSA förslag.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus