Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 5196 ggr
mopsen12
2012-08-25 23:13
0

Tips inför nian!

Hej! Jag känner att jag behöver tips och råd inför nian. Det har gått en vecka och jag har redan brytit ihop ett par gånger och jag känner mig helt slut.

Första mattelektionen hade vi diagnos och fick matteläxa. Vi har startat tre assesments redan plus att vi fick en spanska läxa med. Jag får sådana tankar som "hur ska jag orka ett år av det här", "jag tror inte att jag kommer klara det" osv. Hur gjorde/orkade ni? Har ni några bra tips eller något att säga som kan lugna stressade mig? Jag är inte så orolig för nationella i varken eng eller svenska, däremot går det verkligen dåligt för mig i matten. Speciellt nu också med nya betygskriteriet då verkligen allting måste vara rätt på E för att kunna nå D, C eller ännu högre. Så, hit me med era bästa tips. Jag har 290 poäng från åttans betyg och vill nå 300+

:holmgreen:
2012-08-26 19:44
1

Nästan allt handlar om planering och prioritering!

Skaffa en kalender eller gör ett schema för några veckor frammåt.
Skriv in prov, inlämningar, läxdatum osv. Skriv ner hur många timmar du behöver lägga ner på att plugga till grejerna. Fördela timmarna på så lång tid du har på dig att plugga. Gå efter schemat och planera in andra grejer (så som sånt man gör på fritiden) utifrån hur plugg-schemat ser ut. För att det här ska fungera behöver man diciplinerat följa schemat och inte tänka: a men jag kan göra det där i morgon i stället. För då blir det ofta inte av eller så glömmer man bort det och kommer på det försent.

Jag la ner mycket tid på skolan i 9:an och försökte vara motiverad till att plugga. Mitt mål var att komma in på mitt första handsval med stor marginal. Jag kom in med 60p över medianen och att tänka på så sätt hjälpte mig mycket då jag inte kan släppa något om jag bestämt mig för det.

Tänk att det kommer hjälpa dig att nå dina 300+ poäng, då får du genast ett mål att jobba för.

Om du är rädd för nationella i matte så ska du såklart satsa mer på att klara det. Viktigt är att prata med din lärare när du inte förstår som du säkert redan tänkt på, men försök lägga ner mycket tid på matten. Har ni någon resurstid/läxhjälp eller liknande så bör du nog gå på den och jobba med matten.

När jag gick ut 9:an i våras var matte nationella välsigt basic. Jag trodde det skulle vara värre än det var.

Hoppas det här hjälpte dig något i alla fall! Du kommer klara det här! Med 290p i 8:an kan det inte gå dåligt, lycka till! :)

mopsen12
2012-08-26 20:24
0

Jag har en kalender! Jättebra tips inför planering!Skrattande

Ja, jag tänkte gå på matte surgery som det heter på min skola. Läxhjälp alltså! Tack !