Hur många prov?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur många prov får man ha i veckan när man går gymnasiet? Finns det några sånna regler? Jag har fyra prov den här veckan, och jag tycker det är lite för mycket.

Om jag mins rätt finns det ingen sådana regler för alla skolor, men skolor kan ha satt egna regler. När jag gick i gymnasiet hade våran skola en gräns på 3 prov/vecka.
Att ha fyra prov på en vecka låter som lite för mycket. Jag tycker att du och andra som känner att det är för mycket ska prata med era lärare om det och hoppas att dom i framtiden går med på att samordna lite så att proven blir mer utspridda.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Tack för ditt svar! När jag hade utveklingssamtal pratade vi med min mentor, och hon sa att vi kunde ordna en kalender där lärarna fick skriva in läxor och prov, så att det inte blir för mycket. Men varför har de inte tänkt på det tidigare?!
Jag vet inte om det finns någon gräns på min skola, men jag tycker att det borde finnas det.

När jag gick i gymnasiet så hade vi en kalender, men det var bara några få lärare som skrev in sina prov i den tyvärr. Men andra skolor kanske är bättre på det.
Ett tips är att gå och prata med elevrådet, de kanske kan påverka.
- Medarbetare på studier.ifokus
#3 Prata med elevrådet var en bra idé, tack! 

Vi har en kalender där det inte får plats med fler än 2 prov/vecka, 1 prov/dag och det går inte heller att boka in två prov dagarna efter varandra.
Jag tycker inte alls att det låter okej med 4 prov på en vecka, hur tusan har dom tänkt att man ska kunna prestera maximalt då????

http://www.lerman.se/bokaprov/
Vår provkalender. Inte alla lärare som använder den, men har iaf lite att luta sig emot när man ska klaga på prov som ligger för tätt.. 
Vi kunde ha tre prov plus läxor på en dag i åttan. Jag tror de har satt på min skola att man inte får ha mer än sex prov/läxor i veckan men det bryts rätt ofta för att lärarna skriver in det på schoolsoft som checkpoint när det egentligen är ett prov. Jag tror att det är olika från skola till skola. Och förlåt för att jag drog upp en gammal tråd från… oj, ett år gammal. hehe.