Studier iFokus

Studier

Etikett: 03-gymnasiet
Läst 4063 ggr
LLLINN
0

Ösby & Ökna Naturbruksgymnasium?

Hej alla! Jag går bara i åttan än så länge, så jag har lång till på mig innan jag måste välja gymnasium. Men jag har ändå börjat kolla lite smått, och jag vet säkert att jag vill gå naturbruk. Vill satsa på att bli veterinär så NV-inriktning (helst med djurvård) är ett måste. Dessutom ska skolan inte ligga mer än 2 timmars tågresa från stockholm, där jag bor.

Jag har kollat mest på Ösby (ligger i Sala) och Ökna (ligger utanför Nyköping). Någon som har gått på något av dessa två gymnasium? Hur var det på skolan? Rekommenderar du den? Varför?

Jag har hört att djurhållningen och ladugårdarna på Ösby är dåliga, stämmer det?

Tack alla Glad

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Michaela-N
0

Tassar förstås :D

LLLINN
0

#1 Förstås Flört

8/5-13 & 1/6-13

LLLINN
0

putt

8/5-13 & 1/6-13

Catta-
0

Jag gick på Ökna :) Ställ gärna mer specifika frågor så kan jag se om jag kan svara :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

LLLINN
0

Hur var djurhållningen? Hur var lärarna och utbildningen? Vad gick du för inriktning? Hur var omgivningen (mycket skog etc)? Hur vad studiemotivationen bland elever? Var det mycket supa och så på internatet Obestämd? Vad var det för sorts människor som gick där? Var det bara skoltrötta skolkare eller fanns det en del som satsade lite högre och faktiskt ville satsa på skolan?

Hur var det att gå på Ökna i allmänhet?

Tack så jättemycket Glad

8/5-13 & 1/6-13

Catta-
1

Djurhållningen var jättebra! I alla de olika stallarna(häst, mjölkor, får, smådjur) fanns utbildad och mycket trevlig personal och djuren blev väl omskötta :)

Omgivningen var Underbar! väldigt mycket skog och fina stigar, nära till en sjö där man kan fiska och bada.

Som på de flesta skolor är motivationen väldigt varierande. Tyvärr kommer det nog alltid att finnas elever som förstör för de som tar plugget seriöst och vill komma någon stans. Men Ökna är nog inte mycket värre/bättre än andra skolor och du kommer säkert hitta liksinnade som vill lyckas lika bra som du :)

På internatet är det alkohol/knark förbud. Blir man påkommen blir man avstängd. Så ingen dricker synligt iaf. Många åker in på fester i tystberga/nyköping på kvällarna i stället. Så det behöver du inte vara orolig över.

Innan jag skulle börja trodde jag att det bara skulle gå bönder med skitiga kläder där. Haha :) Men det är Väldigt olika. Finns ju såklart många bönder men också, "fjortisar", skoltrötta, rockiga, "töntiga", "normala", många häst tjejer m.m

När jag gick där var de väl lika många seriösa som oseriösa elever där. Endel söker dit bara för att det ska bli kul att mecka lite med en traktor eller få hålla på med djuren. Men Många pluggar där för att nå högre mål och är väldigt engagerade. Några som ville bli veterinärer, jaktmästare, ridlärare m.m Så endel är verkligen seriösa.

I allmänhet var det väldigt roligt att gå där. Även fast jag tog studenten för 2 år sedan skulle jag utan problem kunna gå tillbaka :) Lärarna var väldigt duktiga och kunde sin sak. Dom var lätta att prata med och trevliga(finns såklart undantag överallt..) De två första åren på internatet var jättekul :) Underbar stämmning, man hade aldrig tråkigt(bara på torsdagarna när det var städdag ;) ) 
Ska jag säga något minus så var kommunikationen mellan lärare till elever med ny viktig info inte på 100%. Ibland blev de typ "jaha, men okej.. De har inte vi fått veta"

Jag gick Jordbruk med inriktning hästhållning. Till en början var det en besvikelse då vi höll på mer med jordbruket än med hästarna. I ettan red i 1 ggr i veckan(ibland varrannan) Men blev mer senare. Vi var ute på väldigt mycke praktiker också. I slutet av 3an hade alla en fördjupningsperiod på 6 veckor där vi bara gjorde vissa saker. Jag var tex bara i stallet då och red och hade massa roliga lektioner varge dag :) Men det fanns många olika att välja mellan beroende på vad man var intresserad av.

Undrar du något mer så fråga på :)

LLLINN
0

Tack så jättemycket för all info! Det enda med ökna är väl att de bara har "ren" NV-linje, helst skulle jag ju vilja gå NV med djurvård Obestämd. Men ökna står fortfarande med på listan iallafall!

Hur är det med lägenhet? När måste man ställa sig i kö? Är det många som inte får lägenhet?

8/5-13 & 1/6-13

Catta-
0

Jag tror dom har djurvård med nv som tilläggsprofil. Har för mig att ett par st gick de då de ville plugga till veterinär. Du kan alltid gå in på derahs hemsida occh titta ellerringa studie rektorn. Vill man bo i tystberga som ligger närmast skolan måste man söka i ettan. Annars kan man söka i nyköping eller oxelösund(där jag bor :) ) är nog lätt att få. Får man mot förmodan ingen lägenhet någon stans får man kanske bo kvar på internatet rller på vandrarhemmet, som ligger vid skolan. Skriver på mobilen så de blev lite slarvigt skrivet :p

LLLINN
0

#8 Kan inte hitta något på hemsidan :O. Får väl skicka iväg ett mejl o fråga! Finns det dubbelrum? Är det billigare?

8/5-13 & 1/6-13

Michaela-N
0

Djurvård med tilläggsprofil NV vill jag inte gå i alla fall. Det ska vara tvärtom.

LLLINN
0

#10 Är det mycket skillnad :O?

8/5-13 & 1/6-13

Catta-
0

Hemsidan är lite luddig så du får nog bäst svar om du mailar eller ringer. Menar du dubbelrum på internatet? I varge hus bor 8 pers i fyra hallar typ. Men man har varsit rum. Svårt att förklara :p

Cazzos
0

Jag har varit på öppet hus 2 gånger på Ökna.

Älskar verkligen den skolan och det är så underbar personal och jättetrevliga elever (blir helt crazy när jag ser alla söta killar på skolan Cool), dock begränsat med djur och eftersom att jag vill jobba med alla slags djur i framtiden så hamnar Ökna tyvärr som andrahandsval. Internatet är hur mysigt som helst, men jag har tänkt ganska mycket på saken och jag tror att det blir jobbigt för mig att pendla hem och tillbaka varje vecka, plus att min mamma påstår att hon behöver ta lån för att betala för min internatvistelse och det vill jag inte att hon ska behöva göra.

Om du vill jobba som veterinär i framtiden så vet jag inte om Ökna är det bästa alternativet med tanke på det begränsade antalet djur men man kan självklart utöka det i framtiden.

monstermash
0

#13 - Varför skulle hon behöva ta ett lån? Ansök om inackorderingstillägg istället.

Åsa S
0

Inackorderingstillägget är ofta bara nån tusenlapp ifall man lyckas få det, de flesta internat kostar mycket mer än så i månaden.

Catta-
0

När jag gick där kostade det runt 4.000

Cazzos
0

OT#14 Självklart skulle vi ansöka om inackorderingstillägg, men det blir inte mycket eftersom att jag bor 1½ timme från skolan. Ökna har det billigaste internatet tycker jag, men hon skulle ändå få lägga ut 3000-4000 kr i månaden för mig (månadspeng, internat) och hon jobbar tillräckligt hårt för att vi ska ha råd med hyran..
Jag vill inte slita ut henne till döds bara för att jag vill börja på ett gymnasium där jag behöver bo på internat, så det är en av anledningarna till att jag placerat Ökna som andrahandsval istället för förstahandsval.

mopsen12
0

Gammal tråd, men jag känner en tjej som går på Ökna och hon trivs utmärkt! Hon går jakt där. Glad Jag gick på djurläger där för ett par år sedan och  trivdes bra bortsett från en sak och det var att jag blev besviken för hur mössen hade det. Minimala forskningsburar och hanar och honor blandade så honorna blev stressade och fick barn hela tiden. Det gjorde mig jättebesviken. Vet inte om det är så än idag dock.