Vill bli veterinär!
Hej!
Jag ska börja 8:an och har väll medmåtta betyg. Jag vet att det är svårt att komma in men till 8:an så ska jag ta tag i betygen och få upp dom till c,b,a :) Det är ju enklare att jobba hårt om man har nåt att sikta på så……. vet ni nåt gymnasium som man får ta med sig både häst och hund till skolan (internat)
Jag har kollar runt och där jag bor finns det inget som man kan inrikta sig på djursjukvård och bli veterinär. Alla gymnasium är för yrkesexamen som man bara kan börja jobba i nån zoo affär eller asistent till veterinär!
Nån som vet når bra gymnasium , internat med häst och hund, som man sen kan gå på högskola/universitete och bli veterinär??? Hjälp?!!
Du kan gå vanlig djursjukvård för att bli veterinär, men då fåren efter du gått ut gymnasiet läsa ett extra natur bas år. Dom flesta gymnasieskolor med djurvård erbjuder en sån linje sen.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Du bör gå naturvetenskapliga programmet om du ska bli veterinär. I Svalöv finns det ett kombinerat med djur vill jag minnas. Man får ha med sig hund men inte häst. I Önnestad och Helsingborg finnsdet däremot för häst. Tror det blir det ena eller det andra, vet inget med båda :P
På Öknaskolan i Nyköping får man ha sin häst eller hund på skolan men det kostar extra, det är även ett internat som du bor på måndag till fredag och på helgerna och loven måste du åka hem.
Det finns inte djursjukvård som inriktning där men inriktningen Djur finns och jag tror att du kan plugga där för att bli veterinär men jag vet faktiskt inte riktigt.
På en del naturbruks gymnasium kan man lägga till kuser för högskolebehörighet (då nb räknas som yrkesförberedande får man inte behörighet att läsa vidare på högskolan).. Då kan man gå nb och sedan lägga till de kuser som behövs för att kunna bli veterinär. Men jag skulle rekomendera att läsa naturvetenskap. Det är hörskoleförberedande och för att komma in på veterinär linje behöver man ha gått och klarat av en hel del kurser som man läser när man går nv. Dock har jag inte hört talas om en skola som har internat för nv elever där man får ha med sig djur. Så vill du ha med djuren så borde du gå nb och göra som #1 säger. :) kolla här och läs mer -----> www.gymnasium.se
Förlåt om inlägget blev rörigt, men jag börjar bli rätt så trött och svamla runt xD
Hejsan, kanske lite sent men kan iaf ge några små svar ;)
Jag går själv Djurvård på naturbruksgymnasiet i Dingle.
Det händer att elever får ta med sig häst & ha på skolan men då måste du nog tyvärr gå häst :/ Hund däremot får man som det ser ut nu ta med & ha på internatet oavsett inriktning, dock behöver man om jag förstått det rätt göra någon form av prov(med hunden då) dessförinnan, hunden skall också vara mer än ett år gammal (minns inte exakt vart gränsen gick), vara rumsren & du måste även bo i en lokal där hundar är tillåtna^^
Om det inte kruxar till sig så är det meningen att jag skall gå djursjukvård(annars går jag bärgserk^^) & har redan nu valt till de kurser som ger högskolebehörighet. Det är även möjligt att läsa nv, iaf på Dingle så du kan både få djur kurser(även om de kan bli få) & behörighet till att läsa vidare till veterinär ;)
Dock så är det stenhårt plugg som gäller, första året är rätt chill men man skall inte gå nv om man inte är berädd att plugga järnet.
Kan även säga att till Dingle kan man även ta med andra husdjur(ej katt & iller), själv har jag sällskap av mina små musor där uppe :*
Lycka till!
Mvh Frida ;)