Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1147 ggr
[Highonbluetomorrows]
2012-08-10 19:44
0

Reserv - vad händer nu?

(det här gäller min bror och inte mig, men han bad mig om hjälp och jag visste inte svaret)

Vad händer om man blivit reserv till en utbildning (efter andra antagningsbeskedet) och vill söka någon ny kurs på sen anmälan för att försäkra sig om att komma in? Säg att antagningsbeskedet i nuvarande form ser ut såhär.

1) Informationsteknik. Reserv (4/7 i gruppen)

2) Grafisk design. Reserv (4/7 i gruppen)

**

Om man då vill söka en annan kurs, ska man lägga den kursen som prio ett eller prio tre? Stryks reservplatserna ovan om man lägger den nya kursen som prio 1? Söks den nya kursen överhuvudtaget om man lägger den som prio 3?

Snälla, jag är jättetacksam för hjälp här.

[Moa-]
2012-08-11 23:39
0

Sen anmälan handläggs separat direkt av universitetet/högskolan och prioriteringsordningen spelar ingen roll, utan lägg till att sena ansökningar sist. Lycka till! =)

(Sena ansökningar antas du endast till om platserna ej fylls av "ordinarie" sökanden, så du konkurrerar ej med dina betyg på samma sätt.)

[Highonbluetomorrows]
2012-08-12 14:44
0

#1. Tack för svar!

[Moa-]
2012-08-12 15:04
0

Ja, intagningen och ansökan till universitet/högskola är en djungel om du inte har någon att rådfråga som gjort det nyligen. Vet att jag sökte fel första gången och inte förstod att jag endast skulle antas till mitt översta alternativ…

Återigen, lycka till! =)

[Highonbluetomorrows]
2012-08-12 15:05
0

#3. Det gällde inte mig, utan min bror som precis ska börja läsa och tyvärr inte har särskilt bra betyg.Rynkar på näsan

Hoppas han kommer in på nåt i alla fall..

[Moa-]
2012-08-12 15:11
0

Ja, mycket kommer du in på med läskigt dåliga betyg enligt mig, lärare kan du komma in på vissa inriktningar utan att ens ha godkänt i betygssnitt… (Däremot är det relativt högt för att bli de flesta former av gymnasielärare.)