Inte tillräckligt med poäng
Nu har jag letad och letad men inte hittat info om detta…
Jag har studerat 100% i två år och haft studieuppehåll i ett år. Nu ska jag byta utbildning och läsa 100% i två år till.
Anledningen till allt var att jag gick helt fel utbildning från början vilket försämrade mina studieresultat och motivation.
Jag kom inte upp i full (75%) poäng sista året och nu ska ju CSN ta beslut om studiemedel för hösten.
Jag fick ett medelande där det står:
"Du har klarat 25,5p av förra perioden samt 2p extra. Du måste klara 17,5p till."
Kan jag få några pengar alls från CSN eller är det helt kört?
Får man lika mycket pengar som poäng man klarat eller drar de in allt bidrag+lån?
Jag är jättenervös och är verkligen tacksam om någon vet något. 
Jag skulle tipsa om att du kontaktar CSN direkt och berättar hur det ligger till, varför du ska byta utbildning och så vidare. CSNs regler är ju att man ska klara 75 % för att bli godkänd för studielån nästkommande termin, men ibland kan de rucka på de reglerna. För mig gick det bra, men då hade jag bara läst ett halvår på fel linje. Så ring! Fråga hur det ligger till, vad du behöver göra, om det finns något annat sätt. Lycka till!
Huvudregeln är att du ej får nya lån/studiemedel innan du uppnått kraven på poäng från föregående termin. Poängen skall dessutom vara inrapporterade.
Jag hade två tentor som jag skrev i mitten - slutet på januari när den nya terminen började på i mitten på januari redan. Då hade jag endast sökt studiemedel för en termin, hade jag sökt för två hade det ej varit några problem, men nu fick jag snällt vänta tills tentamen var rättad och inrapporterade. Tack och lov insåg jag detta i tid och kunde spara undan och hade en lärare som rättade tentamen relativt snabbt. (Den andra tentan tog dock 1,5 månader att få tillbaka men då hade jag redan tillräckligt med poäng.)
Mitt tips är med andra ord att försöka göra omtentor/skriva restuppgifter så att du får in dina sista poäng som krävs, alternativt läser en sommarkurs som täcker upp de saknade poängen. Lycka till!
Ja, jag får försöka ringa. Men varför har de kortare telefontider den här tiden av året? Borde det inte vara tvärtom?
Ja, det är dock inte så roliga tentor att ta igen om jag inte har någon användning av de kurserna.. 
Tack för era svar. :)

#3 ja myndigheter tänker inte rätt hela tiden. Såhär när MASSA unga har frågor om sina antagningar och liknande borde dom ha telefontider dygnet runt nästan.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#4 Jag tycker med det.
Jag hade i och för sig tur när jag ringde eftersom jag började ringa lite innan öppningstiden. Jag kom ändå 7:e i kö.
De sa i alla fall att allt lån/bidrag kommer att dras in tills jag uppnår 17,5p. Men jag behöver bara läsa de ordinarie kurserna på nya utbildningen - alltså inte 30p + 17,5 utöver det, som jag var rädd för.
Dessutom sa de att de inte kan se "inofficiella" betyg. Det är poäng som man fått av delmoment för att man inte klarat hela kursen. Man kan be skolan att skicka ett intyg på att man har dessa poäng.
- Jag har några labbar jag gjort men kuggat på tentan t ex. Så jag kan skicka in poängen från labbarna till CSN. Känns lite bättre när man har något att skrapa ihop. :)
Sen kan man ju skicka in poäng direkt efter man fått dem. Man behöver inte vänta tills terminen är slut.
Det var det jag fick reda på i samtalet i alla fall. :)

Vad bra att du fick reda på så mycket i det samtalet :D
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#6 Ja, det var skönt. Jag hade en del frågor jag tänkt ut innan. :P