Omväg till veterinär
Kan man plugga djursjukvård först och sedan läsa en massa kurser så man blir veterinär??
Bara undrar :)
Hmm kanske, det är ju nya regler som kommer ikraft nu, man måste vara utbildad till djurskötare eller liknande för att få jobba med djurvård.
Man kanske ka ngämföra vetrinärsutbidlnignen med läkarutbildning och djursjukskötarutbildnignen med sköterseutbildningen.
Det är alltså högre krav för att bli veterinär, mer matte kemi och likande krävs. Har ingen aning om det går att läsa runt, antar att det kan gå men låter som att det kan bli svårt och krångligt.
Jag ska börja sista året natur nu och har då alltså all matte, kemi, biologi och fysik som behövs för att komma in i t ex. Uppsala :) Däremot har jag inte betygen till det så jag tänkte att man kanske kunde läsa sig upp till det :P
Nej, jag vet, de har väl tagit bort komvux o sånt för att kunna läsa upp betygen? :o Fick för mig något sådant.
Högskoleprovet har jag gjort en gång, ska satsa nu till hösten igen :) Brukar bli bättre andra gången även om jag är nöjd med det jag har nu (fast det räcker inte till veterinärutbildningen).
Finns ju ytterligare ett sätt bli veterinär ifall det är själva yrket som lockar. Här i sverige behöver man i stort sett MVG i alla ämnen för att komma in på veterinärutbildningen men det behöver man inte i andra länder och i och med att vi är med i EU så får man ju söka utbildningar i andra EU-länder med.
Jag har en fd elev som läser på internationella veterinärutbildningen i Ungern och hon trivs väldigt bra där. Utbildningen ges på engelska. Hon var kanske inte den allra bästa elev jag haft och hon hade definitivt inte MVG i alla ämnen och hade kanske VG i engelska men det funkar bra för henne och hon har pluggat där i flera år nu så vill man verkligen plugga till ett yrke så funkar det nog bra oavsett var man pluggar till det.
Åh, jag har hört om Ungern tidigare..! Hade glömt bort det för tillfället, men det kanske hade varit något att satsa på då ja :)
Tack för tipset!