Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 2511 ggr
LadyNagini
0

kommer jag in?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag ingenting om reservplats-saken, så tror ni att jag kommer in på någon annan skola? så här ser det ut :) reservplats

moondancer
0

Jag har kollat lite efter sidor som kan hjälpa dig och hittade de här:

http://webapp.malmo.se/elit/servlet/GyDB?module=GyModule&action=dispatch&invoke=info

…"I början av juli görs den slutliga intagningen som baseras på vårterminsbetyget från årskurs 9 samt eventuella extra poäng (se Meritvärde). Du får ett intagningsbesked hemskickat, som talar om vilket programoch vilken skola du är intagen på samt vilken reservplats du har på övriga program om du inte är intagen på ditt förstahandsval.

Början av augusti påbörjas reservintagningen och den håller på en bit in i september. Gymnasieintagningen bevakar din turordning. Det innebär att om du inte fått plats på ditt förstahandsval eller val rangordnade över det som du kommit in på, så prövas du automatiskt i den mån det uppstår lediga platser.

Detta gäller även när du är intagen på det program du valt men står som reserv till andra skolor än den du är placerad på.

Om du inte kommer in på något av dina val kommer du, om du är skriven i Malmö, att bli kallad till en information på gymnasieintagningen i augusti. Har du när reservintagningen avlutats i september fortfarande inte fått en plats kontaktas du av en studie- och yrkesvägledare från någon av våra gymnasieskolor för en individuell planering.

Bor du i en kommun som inte har egen gymnasieskola är det i regel din hemkommuns studie- och yrkesvägledare vid kommunens Individuella program som du ska vända dig till"…

http://www.gymnasium.se/Intagning_till_gymnasiet__d2311.html

"Reservintagning till gymnasiet

I juli påbörjas reservintagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservintagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val.

Då alla svarskorten kommit in och registrerats, vanligtvis omkring augusti, påbörjas den första reservintagningen. Det är nu de elever som erbjudits en plats får ett skriftligt intagningsbesked med svarskort som ska sändas in omgående. Om du har tackat ja till att stå kvar som reserv till ett högre alternativ kommer du automatiskt placeras på det högre valet så fort det blir en ledig plats. Fram till skolstarten är det intagningskanslierna som håller i trådarna. När intagningen har avslutats kan man vända sig till rektorn på den speciella gymnasieskolan, som avgör om fler elever kan tas in."

Hoppas någon av dessa länkar kan hjälpa dig!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus