Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 6580 ggr
kredka
2012-03-15 13:01
1

Veterinär -utbildning

Jag är ny här på sidan så jag vill passa på och säga hej till alla :)

Vet ni kanske (kanske någon som redan går/har gått vet-linje) hur svårt är det att komma in på veterinär utbildning i Uppsala?

Jag har en utländsk gymnasie betyg med alla ämnen på mvg, vg nivå och vill plugga till veterinär.

På VHS har dem räcknat om min betyg och jag fick behörighet i bl.a. matematik C, naturkunskap B.

Vad jag förstår inte riktig är texten om min betygsmedelverde:

* Ditt betygsmedelvärde [4,53 (i betygsskala 2-6)] omräknas till en för samtliga sökande gemensam betygsskala enligt vid ansökningstillfället gällande omräkningsregler.* - vad menar dem med detta?  jag vet att för att komma in på nån utbildning kollar dem på samlade högskolepoäng? betyder det att till en utbildning med min betyg kan dem räckna på mer poäng än till annan utbildning? Blir lite förvirrad av svenskt antagnings process ;)

På slu's sidan står att för att komma in på vet-utbildning behöver man behörighet i matte D, fysik B, kemi B, biologi B - räcker det om jag pluggar upp dem ämne på komvux? eller måste man sikta också på mvg i allt? eller måste man också skriva den där högskoleprovet?? och ifall jag har behörighet i nåt så hur vet dem att jag hade mvg? det står ju bara att man är behörig? så hur väljer dem annars vem kommer in på utbildning och vem inte??

haha jag vet det blev lite långt och förvirrande men jag har massa frågor kring just det med antagning, då jag fattar inte alls hur det fungerar ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

dragonstar
2012-03-15 13:12
0

hej jag har själv kollatp å vetrinär och djursjukskötarutbildningar.

Jag rekomendear dig att söka på det, http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/veterinar/?gclid=CMzC9czv6K4CFedZmAod5n6yiQ

Kraven brukar var väldigt höga MVG snitt på gymnasiebetygen och ävne höga betyg på högskoleprovet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

kredka
2012-03-15 13:41
0

#1 vad roligt att Du också är intresserad av sådana studier :)

det var just på slu (som jag har hänvisad till i min första inlägg) hittade jag behörighetskrav till vet-utbildning ;) dock jag förstår inte riktigt hur det fungerar med behörighet - för från deras sida står det endast att man måste vara behörig inget mer om med vilket resultat - skulle det stå tydligt * vi vill att du har MVG i Matte B* då skulle jag förstå bättre vad dem menar ;)

och nu tex hur skulle dem kolla på min betyg om jag väljer djursjukskötare utbildning och har behörighet dock från min utländsk betyg - hur skulle det fungera? jag har ju inget svenskt högskoleprov - måste man göra detta??

känns bara krånligt med allt…

dragonstar
2012-03-15 13:48
0

Hmm vet inte hur det funkar jag vill hänvisa dig till länken nedna där skriver man ju varje ämne och vad man fått i betyd och så får man uträknat poängen. MEn vet inte hur det funkar om man itne har svenska betyg.

http://www.studentum.se/Raekna_ut_ditt_snittbetyg__d4766.html

kansske någon anna kan svara på det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Osmos
2012-03-25 19:58
0

Om man redan har ett komplett gymnasiebetyg spelar betygen i de behörighetsgivande kurserna ingen roll, de kommer ändå inte att ingå i ditt snittbetyg. Däremot måste alla dessa kurser självklart vara godkända. För veterinärprogrammet krävs områdesbehörighet 13 (MaD, FyB, KeB, BiB). Jag är inte säker, men eventuellt kan Naturkunskap B tilgogoräknas för några av dessa kurser.

Men, eftersom du har utlänska betyg är jag inte säker på hur det fungerar, jag tycker att du ska kolla upp det ordentligt så att du vet om du har en chans att höja ditt snittbetyg genom att få bra betyg på de kurser du måste komplettera med.

Ett stort tips är att kolla upp naturvetenskapliga basår, de finns på flera olika universitet. Då kan du läsa till alla ämnen du behöver på en gång och samtidigt få en en inblick i hur det är att läsa på högskolan.

Högskoleprovet är inte obligatoriskt, men om jag var du skulle jag absolut göra det ändå! Då kommer du att kunna söka i flera behörighetsgrupper samtidigt, och jag tror också att de brukar sortera sökande med samma betyg efter resultatet på högskoleprovet. Ett tips är att skriva provet flera gånger, de allra flesta får bättre resultat andra gången.

Hoppas att någonting blev lite klarare, och lycka till! Glad

kredka
2012-03-26 12:14
0

#4 Tack det var jätte bra tips Du har kommit med ;) jag har faktiskt gått basår förra året men det var tekniskt basår på kth som jag valde att inte fortsätta med ;) kanske hittar nånstans en naturvetenskapliga basår och kan göra den istället för massa småkurser på komvux :)

[LinneaDahlberg]
2012-04-24 22:14
0

Hör av dig till VHS och/eller SLUs studievägledare på student- och utbildningsservice (via SLUs hemsida). De är mycket hjälpsamma om man har frågor! (om du inte redan sökt för året förstås…)

Angående betyg så "behöver" man inte höga betyg. Man blir antagen i ordning beroende på hur höga betyg man har, högst blir antagen först, och har flera samma betyg/poäng blir det lottning i de olika urvalsgrupperna. Jag vet inte heller vilken urvalsgrupp du skulle tillhöra, men det kan de också svara på.

Lycka till!

Ceciliaolucifer
2012-06-23 17:52
0

För att komma in på veterinär utbildningen krävs MVG i alla ämnen. 
Behörighet innebär att du behöver ha dessa ämnen för att kunna söka till utbildningen.

Man kan söka in på utbildningar i olika kvoter.
Du kan söka på:
- Gymnasiebetyg (dvs enbart på dina betyg från gymnasiet) 

- Gymnasiebetyg med komplettering ( dina gymnasiebetyg + komplettering. Vilket innebär att du kanske har läst ett samhällsvetenskapligt program men måste komplettera med naturvetenskapliga ämnen för att bli behörig)

- Högskoleprovet
- Utlänska betyg.
- Betyg från folkhögskola

Så skriver man tex högskoleprovet och söker till utbildningen så hamnar man i olika kvoter. Kvoter innebär att platserna till utbildningen placeras ut i olika fack för att olika personer med olika bakgrunder ska kunna söka och kunna komma in.

Så man kan söka på betyg och högskoleprov :)

Sen finns det meritpoäng. Vilket är ytterligare en kvot :)

kredka
2012-06-23 21:06
0

Tack för svar Cecilia ;) Då kanske kan jag ändå komma in på mina betyg då från alla naturvetenskapliga ämnen hade jag bara mvg på slutbetyg :)  Jag har också hittat en naturvetenskaplig basår som jag sökte till för att vara på den säkra sida ;)

Ceciliaolucifer
2012-06-23 22:51
0

Kul :-) du måste ha MVG i alla ämnen och inte bara i dom ämnen som gäller behörigheten. Lycka till! :-)

kredka
2012-06-23 23:49
0

#9 så om jag hade VG i tyska så kommer jag inte in? vore lite konstigt :/

Ceciliaolucifer
2012-06-24 00:14
0

Du kommer förmodligen att ta fler gymnasiala poäng än vad ett vanligt gymnasieprogram är. Då kommer du att få ett samlat betygsdokument. Då kan du få välja ut de ämnen med högst betyg i .

Dessvärre är det så :( MVG i allt. Eller se till att få 2.0 på högskoleprovet!

Det är svårt det här, vet precis hur det känns!

kredka
2012-06-24 00:31
0

#11 tack för alla svar ;)

Ceciliaolucifer
2012-06-24 00:38
0
[LinneaDahlberg]
2012-07-08 18:50
0

Ge inte upp om du inte får 2.0 på högskoleprovet. Känner flera som kommit in på snäppet lägre.

Man kan ansöka med arbetslivserfarenhet också.

Söker man ENBART på betyg är det dessvärre mvg som gäller i alla ämnen om man ska bli antagen (man kan även bli bortlottad trots högsta betyg i allt) men man BEHÖVER inte mvg för att söka. Jag svarade på frågan om "vem som kommer in och vem inte".

Svaret på den frågan är: högst betyg eller poäng först inom varje urvalsgrupp, finns flera med samma poäng blir det lottning.

Ge inte upp om det verkligen är det du vill göra. Man kan som sagt skriva högskoleprov och söka in med arbetslivserfarenhet.. allt beror ju på hur länge man är villig att låta det ta..