Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 2851 ggr
[pandes]
0

Hur många poäng?

Hejsan, bara en termin kvar tills jag har mina betyg som jag ska söka till gymnasium med. Gick ut åttan med 182,5p (inget betygsunderlag i ett ämne). Och det programmet jag vill gå är djursjukvård. Men jag har aldrig fått veta ca poäng för hur många poäng man behöver för att komma in där. Jag vet att det ändras varje år, men det måste väl ändå finnas ett cira-tal?

Swadika
0

Om några dagar kommer det presenteras vilken skola man börjar på :) Håll lite koll på hemsidan osv för att se vad årets lägsta och högsta poäng är :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

patronsaint
1

När jag för typ hundra årsedan (2006) skulle börja gymnasiet låg intagningen på djurvård på 160 Glad

I want to be like the patronsaint of reality.

Wonderwallen
1

Enligt den nya gymnasiereformen (gy11) så är naturbruksprogrammet ett yrkesförberedande program och för att vara behörig till det så behöver du vara godkänd i matte, svenska, engelska + 5 valfria ämnen till. Poängen som du sedan behöver för att bli antagen till just det gymnasie du vill skiljer sig väldigt mycket beroende på hur många som söker, destu fler som söker destu högre blir antagningspoängen.

Jag börjar gymnasiet nu i höst och nu när man kan se alla skolors antagningspoäng så ser man att det skiljer sig en del. Jag sökte naturvetenskap i en annan stad, och eftersom vi endast var ett fåtal som sökte den linjen på just den skolan, blev antagningspoängen blev endast 170p, medans samma linje här i min egen stad hade en betydligt högre antagningspoäng p.g.a fler sökande. Kan dra ett annat exempel, i min stad så har vi fyra olika inriktningar på naturbruksprogrammet; djur, häst, hund och skog. Där skiljde sig antagningspoängen markant. Antagningspoängen på djur var endast 95p medans hundinriktningen låg på hela 195p. Glad