Rädd..
Hej! Jag är en tjej som går i 7an och jag är då urdålig på matte! Har lite frågor.. - Kommer det jag gjort dethär året påverka mitt slutbetyg? - Hur ska jag göra för att bli bättre och sluta slarva med matten? - Jag vill bättra mig extremt mycket när det gäller skolan. Hur ska jag göra på bästa sätt för att lyckas? - På mitt senaste matteprov fick jag 17,5 av 40 (helt värdelöst) och jag vågar inte berätta det för mina föräldrar… Hur ska jag säga det på rätt sätt? Tacksam för svar!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Ps Jag fick inte omprov då min mentor tyckte att jag hade bra redovisningar och hade "rätta tänket"…
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Hej! 142 som har läst men ingen som har svarat?
- Kommer det jag gjort dethär året påverka mitt slutbetyg?
Jag är dåligt inläst på högstadiet, men såvitt jag vet så är det dina prestationer över alla tre år som räknas in i slutbetyget. Du kan alltså fortfarande nå högsta betyget, trots att det kanske inte har gått så bra i år!
- Hur ska jag göra för att bli bättre och sluta slarva med matten?
Träna träna träna! Självdisciplin, fråga, be om hjälp av lärare/kompisar/föräldrar.
- Jag vill bättra mig extremt mycket när det gäller skolan. Hur ska jag göra på bästa sätt för att lyckas?
Skriv upp vad det är du vill bli bättre på, och lista ut hur du ska nå dit. Vem behöver du ta hjälp av, vad kan du själv göra? Sedan är det bara att hålla fast vid vad du vill, och tänka på målet! Men vägen är minst lika viktig, och rolig :)
- På mitt senaste matteprov fick jag 17,5 av 40 (helt värdelöst) och jag vågar inte berätta det för mina föräldrar… Hur ska jag säga det på rätt sätt?
Bara säg som det är. Säg att det inte gick som du förväntade dig, att du behöver hjälp med matten. Det är alltid bättre att vara ärlig, och då får dina föräldrar en chans att veta hur det går för dig i skolan och därmed en chans att kunna hjälpa dig!
Hoppas det löser sig :)
Dina föräldrar har ingen anledning till att bli negativt inställda till ditt resultat på ditt matteprov eller något annat arbete du gör i skolan. Istället ska de göra det till något positivt och hjälpa och stötta dig med allt som har med skolan att göra.
Jag börjar gymnasiet nu i höst men jag gick ut med icke godkänt i matematik. Resten var jag godkänd i och det var mest G och 3 VG:n. Det är ganska lågt till skillnad från resten av min klass.
Jag är även chockad över att min kompis som inte var godkänd i engelska eller matte fick tillslut ett välförtjänt G som slutbetyg. Jag är riktigt avundsjuk men stolt över henne.
Jag vet själv hur jobbigt det är, matematik är ett starkt ämne men det kommer att gå bra! Prata med din mentor och din mattelärare, kan du få extrahjälp?
Jag fick extrahjälp från sexan till nian, har utvecklats sjukt mycket i matematik men det är ännu inte tillräckligt, men det ska jag jobba med i gymnasiet och om det blir så för dig så kommer du också ha en chans att arbeta med matten på gymnasiet så det är ingen fara!
Plugga tillsammans med en pålitlig vän som kan hjälpa dig, eller med dina föräldrar eller ett (äldre) syskon.
Får ni inget målpapper ni ska jobba utifrån i de matteområden ni arbetar med?
Jag bytte skola i sexan och i den nya skolan så fick vi målpapper i varje ämne från lärarna och det var mycket enklare att plugga till prov utifrån det.
- Kommer det jag gjort dethär året påverka mitt slutbetyg?
Det är väl alltid klart att det kan göra det, men så länge som du visar din mattelärare att du vill och vad du känner så måste han ju ta det lite i beaktande.. Håll en öppen dialog med din lärare
- Hur ska jag göra för att bli bättre och sluta slarva med matten?
Enda sättet att bli bättre är att räkna mycket. Våga fråga om det är något som är oklart. När du har räknat färdigt ett prov så gå tillbaka och gå igenom vad du räknat och hur du räknat, innan du lämnar in det. Det är extremt lätt att dra på sig slarvfel när man är mitt inne i en uppgift och därför är det bra att gå tillbaka och se över vad man gjort.
Sedan kan jag varmt rekommendera att försöka att inte använda miniräknare för mycket utan försök att räkna så mycket du kan för hand, då kommer du att lära dig mycket mer. Det kommer komma en tid (i högskola/universitet om du kommer dit) när ni inte får använda miniräknare längre..
Lär dig primtalsfaktoriera talen när du räknar istället så kommer du klara dig utan miniräknare. (Dvs att bryta ner tal i så små hela delar som möjligt. Ex: 456= 2 * 2 * 2 * 3 * 19).
- Jag vill bättra mig extremt mycket när det gäller skolan. Hur ska jag göra på bästa sätt för att lyckas?
Fråga dina lärare vad dom skulle föreslå att du kan öva mera på, dom känner troligtvis din kunskap bäst efter dig själv eftersom det är dom som rättar dina prov och ser var dina svagheter ligger..
- På mitt senaste matteprov fick jag 17,5 av 40 (helt värdelöst) och jag vågar inte berätta det för mina föräldrar… Hur ska jag säga det på rätt sätt?
Det är sådant som händer och dina föräldrar kommer inte tycka sämre om dig för det. Jag Har skrivit sjukt många dåliga prov genom mina dagar, men det betyder inte att jag kan mindre för det, det har med mycket att göra. Allt ifrån mängd sömn och mat man fått och om man kan koncentrera sig just då.
I Högstadiet var jag aldrig speciellt bra på matte (Jag gillade inte skolan då heller kan tilläggas). I gymnasiet hade jag tur att få en bra mattelärare och började dessutom tycka det var kul. Det viktigaste tror jag ätr att man inte ser på det som något jobbigt och tråkigt, då förtränger man mycket omedvetet och tar inte upp lika mycket när man pluggar..
Framför allt så måste jag säga att du inte ska lägga ner allt för mycket energi på högstadiet (Det vill säga så att du blir utbränd och inte tycker skolan är kul längre). Jag har sett folk försöka så hårt i högstadiet att dom helt enkelt faller efteråt och inte tycker skolan är kul i gymnasiet. Missuppfatta mig rätt nu, men så länge du kommer in på den gymnasielinje du vill så behöver du inte tänka på dina högstadiebetyg någonsin igen. Så försök inte överprestera för mycket och se till att ha kul också, skolan är viktig men den är inte allt. Se till att du mår bra och får leka också :).
Lycka till!
Ps. Om du har något problem med matten som du fastnat på så kan du PM:a mig så kan jag säkert hjälpa dig.
/Jag sjunger hellre än bra och hellre dåligt än inte alls