Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 2635 ggr
Cazzos
0

Skriver om strykjärnet..

Hej! Jag har skrivit om strykjärnets utveckling genom åren men jag hittar ingen information om det "sista" utvecklingssteget, dvs det moderna strykjärnet och när det kom.

Det senaste strykjärnet var ångstrykjärnet som kom 1926, men är det värt att skriva om dagens strykjärn när det elektriska strykjärnet kom på 1920-talet?

Ska jag skriva att man utvecklat det elektriska strykjärnet fram till idag så att man kan höja och sänka temperaturen beroende på tyget man ska stryka och i vissa strykjärn så finns det en vattenbehållare för att spruta ut ånga som fuktar tyget etc?

Krusing
0

Hej! Kul ämne du skriver om, lite ovanligt.

Om jag inte kommer ihåg fel uppfanns det elektriska strykjärnet i USA år 1882, men var inte speciellt vanligt eftersom elektricitet inte var så vanligt. Det var först på 1920-talet som det blev fart på spridningen.

Som du säger kom ångstrykjärnet 1926, och vad gäller utveckling efter det är det nog inga större. Strykjärnet har sett mer eller mindre likadant ut, det är väl fler funktioner på de moderna.

Tror att det var 2007 (inte säker på årtalet) som Tobi steamer skulle "ta över" och göra strykjärnet till historia, men den floppade och strykjärnet lever kvar. Men i framtiden kommer vi med säkerhet ha något liknande Toby steamer istället för dagens strykjärn. Det är min personliga uppfattning i alla fall. =)

Lycka till!

Cazzos
2

Oj, det var ett tag sen jag gjorde denna uppsats om strykjärnet men det gick jättebra faktiskt. Man skulle gå utifrån ett målpapper och skriva i G, VG eller MVG-nivå och jag siktade på G men fick VG på uppsatsen! Jippi Skrattande

Krusing
0

#2 Grattis! Det var roligt att höra. Jag missade att kolla datumet på inlägget innan jag svarade, men bättre sent än aldrig =)

Cazzos
0

#3 Sant Glad

Hade med det du skrev i min uppsats så det var inget jag missade iaf Flört